Hyvinvointi: "Huomasin, että kroppaa on ärsytettävä monella tavalla" – korona-ajan lomautus sai Kaisa Mäkelän, 33, toteuttamaan unelmansa hyvinvointisovelluksesta, katso Mäkelän viisi liikevinkkiä etätyöläisen taukojumppaan

Kaisa Mäkelästä tuli lomautuksen seurauksena alanvaihtaja ja yrittäjä. Fitster-hyvinvointisovelluksesta hän halusi luoda mukana kulkevan personal trainerin.

Liikunta ja treenaaminen on kuulunut Kaisa Mäkelän elämään aina. Siksi siirtyminen ravintola-alalta hyvinvointisovelluksen pariin on onnistunut luontevasti. Mäkelän koirat Lilli ja Hippu seuraavat harjoituksia. Päivi Tuovinen

Milja Kungas

Koronapandemia iski Kaisa Mäkelän, 33, elämään samalla tavalla kuin monen muun. Hänet lomautettiin työstään ravintola-alalla viime keväänä.

Mäkelä ei ollut tottunut olemaan paikoillaan, joten hän lähti kehittämään eteenpäin ideaa, jota oli miettinyt jo muutaman vuoden – taskukokoinen henkilökohtainen valmentaja.

Ideoinnin seurauksena syntyi oma yritys Fitzter ja Fitster-hyvinvointisovellus.

– Olin miettinyt, miten personal trainerin saisi niin sanotusti purkkiin. Verkkovalmennuksia on, mutta niistä puuttuu usein yksilöllisyys. 60- ja 70-kiloisen ruokavaliokaan ei voi näyttää samalta, Mäkelä sanoo.

Aluksi hän otti yhteyttä tekoälytutkijaan ja tuttuihin personal trainereihin. Kun myös sovelluksen rahoitukseen, ulkoasuun ja markkinointiin löytyivät sopivat ratkaisut, tie uuteen oli auki.

Kaisa Mäkelästä tuli lomautuksen seurauksena yrittäjä ja Fitzterin toimitusjohtaja. Päivi Tuovinen

Työmatkat pyörällä tai kävellen ovat monelta loppuneet kokonaan.

Kaisa Mäkelä

Kaisa Mäkelä on liikkunut aina, lenkkeillyt, uinut, käynyt monenlaisilla ryhmätunneilla ja kuntosalilla. Salitreeneistä hän innostui aikoinaan isosiskonsa myötä.

– Salilla minulla oli kuitenkin aina ennen se ongelma, että en saanut tuloksia aikaan, vaikka treenasin kuinka.

Henkilökohtaisen valmentajan tunnit auttoivat Mäkelää eteenpäin.

– Huomasin, että kroppaa on ärsytettävä monella tavalla. Pitäisi saada aina uudenlaisia ja monipuolisia ärsykkeitä, muuten ei edisty.

Näitä ärsykkeitä ja henkilökohtaisen valmentajan vinkkejä on haettu myös tekoälyyn perustuvaan hyvinvointisovellukseen. Sovelluksessa on lukuisia treeni- ja ravinto-ohjelmia ja reaaliaikaiset laskurit. Se perustuu koneoppimiseen ja matemaattiseen mallinnukseen, huomioi ateriat, treenitoistot ja tavoitteet. Ravintoapuri muovaa reseptejä päivittäisen aktiivisuuden perusteella.

Koronapandemia on Mäkelän mielestä vaikuttanut ihmisten liikkumiseen paljon. Osa saattaa ulkoilla enemmän kuin aiemmin, mutta moni ei liiku lainkaan. Etätöissä ihminen voi nököttää tietokoneen äärellä kahdeksan tuntia, kun tavallisesti kävelisi välillä työkaverin luokse tai lounaalle.

– Työmatkat pyörällä tai kävellen ovat monelta loppuneet kokonaan. Etätöissäkin pitäisi muistaa nousta hetkeksi pois koneelta joka tunti, kävellä ja saada kroppaa liikkeelle.

Niiden, joille liikunta on kuulunut olennaisena osana arkeen, on helpompi pitää liikunta mukana elämässä poikkeuksellisissakin oloissa. Sen sijaan vähän tai ei ollenkaan liikkuvien tilanne voi olla hankalampi.

– Liikkumisesta ei tarvitse ottaa paineita. Jos ei ole aiemmin liikkunut ollenkaan, 15–30 minuuttia liikuntaa kerran viikossa on parempi kuin ei mitään.

Kaisa Mäkelä on käyttänyt erilaisia hyvinvointisovelluksia aiemminkin, esimerkiksi ravintolaskureita ja ulkomaisia treenisovelluksia. Sovellukset ovat hyvä apu kotioloissa, kun liikkeitä saattaa joutua tekemään vaikka hyvinkin pienessä tilassa.

Vaikka Mäkelä on vannoutunut salikävijä, tänä keväänä hänkin on keskittynyt kotitreeneihin, välineinään kuminauha, pallo, kahvakuula ja käsipainot.

– On ollut hienoa huomata, että kotitreeneissäkin saa tuloksia aikaan.

Kaisa Mäkelä on kuluvana vuonna keskittynyt kuntosalilla käynnin sijaan kotona tehtäviin treeneihin. Päivi Tuovinen

Oman yrityksen perustaminen ei pelottanut Mäkelää, sillä hän on kasvanut yrittäjäperheessä. Isä ja veli ovat yrittäjiä, ja perheessä on totuttu työntekoon.

Asiakkaita on riittänyt jo mukavasti. Uusia rahoittajiakin start up -yritykselle olisi tarjolla.

– Verta, hikeä ja kyyneleitä on vuodatettu sen verran, että tavoitteet ovat korkealla. Ulkomaille tähtäämme viimeistään ensi vuonna, Mäkelä sanoo.

Liikunnan lisäksi Mäkelä kiinnittää huomiota ravintoon. Hän pitää mahdollisimman puhtaasta ruoasta ja tekee ruoan yleensä alusta asti itse.

Hän kannustaa jokaista huomioimaan lautasmallin ja sopivan annoskoon. Ravintolaskuri tai ruokapäiväkirja voi olla hyvä apu, jos oma syöminen mietityttää. Kun kirjaa ylös kaikki, saattaa huomata naposteltavien määrän ja jättää niitä pois.

Mäkelä kannustaa hakemaan hyvää oloa itselle tärkeistä asioista. Mäkelälle niitä ovat esimerkiksi yhteydenpito läheisiin ja liikunta. Jos ulkona on kaunis sää, hän lähtee pitkälle lenkille ja kuuntelee samalla äänikirjaa.

Kaisa Mäkelä neuvoo oheisissa kuvissa viisi liikevinkkiä taukojumppaan.

Rintarangan avaus: Taivuta vartaloa taaksepäin ja vedä käsiä taakse 10 sekuntia. Jatka suoraan selän pyöristys -liikkeeseen. Päivi Tuovinen
Selän pyöristys: Kurota eteenpäin ja pyöristä selkä kaarelle, 10 sekuntia. Päivi Tuovinen
Lantion pyöritys: Seiso lantion levyisessä haara-asennossa, aseta kädet lantiolle. Lähde pyörittämään lantiota mahdollisimman laajalla kaarella 20 sekuntia. Päivi Tuovinen
Hartialihaksen venytys: Kallista päätä rintaa kohden. Voit tehostaa liikettä painamalla kevyesti kädellä pään takaosaa eteenpäin, 15 sekuntia. Päivi Tuovinen
Hartialihaksen venytys sivulle: Kallista päätä olkapäätä kohden. Voit tehostaa liikettä painamalla kevyesti pään sivulta toiselle puolelle. Tee kummallekin puolelle 15 sekuntia. Päivi Tuovinen
Lonkankoukistajan venytys: Asetu korkeaan polviasentoon. Pidä ryhti hyvänä ja tuo lantiota eteenpäin, kunnes tunnet venytyksen lonkankoukistajassa. Voit tehostaa venytystä ottamalla takimmaisesta jalasta kiinni. Tee kummallakin jalalla 15 sekuntia. Päivi Tuovinen

Hän

Kaisa Mäkelä

Fitzter oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.

Työskennellyt aiemmin muun muassa henkilöstöpäällikkönä ja operatiivisena päällikkönä ravintolaketjussa.

Syntynyt Porissa, asuu Vantaalla.

Perheeseen kuuluu mies ja kaksi koiraa.

Harrastaa monipuolisesti liikuntaa.

Vinkit

Liikuntaa sohvaperunan arkeen

Tee päätös, jossa voit pysyä, esimerkiksi liikuntaa kaksi kertaa viikossa.

Pidä kehosi silti liikkeessä joka päivä. Käy kävelyllä, muista kehonhuolto.

Liiku tavalla joka itsestä tuntuu hyvältä. Suositeltavaa olisi, jos joku ammattilainen olisi miettinyt valmiiksi sisällön.

Syö tasaisesti, kiinnitä huomiota lautasmalliin ja käytä paljon kasviksia. Pidä vain yksi herkkupäivä viikossa.

Vinkit antoi Fitzterin toimitusjohtaja Kaisa Mäkelä

Kommentoi

Mainos: Essi Rantapää

Isot asiat päätetään lähellä sinua

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.