Suomalaiset haluavat hotellilta monipuolisia palveluja. Myös siisteys on tärkeää.
Aurinko johdattaa suomalaisia taas ahkerasti etelän lämpöön. Talven matkoja on myyty hyvin, samoin ensi kesän reissuja. Vielä ollaan kuitenkin hieman varovaisia varaamaan matkoja pitkän ajan päähän.
Kohteet ovat pääosin hyvin tuttuja. TUI Finlandin tämän talven ykkösenä on tällä hetkellä Gran Canaria, kakkosena Teneriffa ja kolmantena Phuket.
– Kesälle on myyty paljon Kreetan-, Rodoksen- ja Antalyan-matkoja. Olemme lisänneet Italian-kohteita, ja uskon, että se nousee ensi kesänä entistä paremmin esiin, viestintäpäällikkö Laura Aaltonen kertoo.
Elokuvat ja sarjat saavat matkailijat kiinnostumaan uusista kohteista. Sisilian maisemiin sijoittuva yhdysvaltalainen draamakomediasarja The White Lotus -sarja on lisännyt Sisilian ja etenkin Taorminan kysyntää.
– Ensi kesänä siellä on varmasti paljon väkeä, Aaltonen ennustaa.
Kroatia on hänen mukaansa viettänyt hiljaiseloa, mutta piristystä lienee luvassa.
– Siellä otettiin euro käyttöön vuoden alussa. Se voi pienentää monen kynnystä lähteä sinne.

Aurinkomatkoilla talven suosikkeja ovat Kanariansaaret ja Thaimaa. Kesällekin matkoja myydään nyt paljon, ja siellä kysyttyjä ovat muun muassa Kreikan saaret, Mallorca ja Madeira. Suurin osa kohteista on samoja kuin ennen koronaa, mutta maiden sisällä tapahtuu aina pientä liikehdintää.
Madeira on tullut viime vuosina ryminällä mukaan.
Mia Kopola
– Isojen kohteiden rinnalle on tullut pienempiä, esimerkiksi Italian Calabria, jossa italialaiset lomailevat, Aurinkomatkojen tuotannosta vastaava johtaja Mia Kopola kertoo.
– Madeira on tullut viime vuosina ryminällä mukaan, ja sen uskon Italian lailla lisäävän suosiotaan. Madeira on ympärivuotinen kohde, jossa on paljon aktiviteetteja ja mielettömät patikointimaastot.
Suomalaisten suosimat hotellit selvisivät etelän lomakohteissa kohtalaisesti korona-ajan yli. Viime kesänä petipulaakin oli jo havaittavissa, vaikka matkailu onkin palannut uomiinsa pikkuhiljaa.
– Pohjoismaalaiset ovat olleet hieman varovaisempia lähtemään matkoille kuin esimerkiksi saksalaiset ja englantilaiset. Ensi kesänä ollaan varmasti jo täydessä vauhdissa, Aaltonen arvelee.

Ukrainan sota ja korona eivät vaikuta etelänmatkojen kysyntään tai toteutumiseen. Thaimaan-matkojen lentoaika on runsaan tunnin tavallista pidempi eli noin 12–13 tuntia, koska Venäjän ilmatilassa ei lennetä.
– Korona näkyy yhä esimerkiksi niin, että joissain kohteissa on käytettävä maskia julkisessa liikenteessä, Mia Kopola sanoo.
– Suosittelemme tietysti matkavakuutusta, ja matkalle on mahdollista ostaa peruutus- ja muutosturva, Laura Aaltonen lisää.
Turkin venkoilu Suomen Nato-hakemuksen suhteen ei ole vähentänyt perinteisesti suurta Turkin-matkojen kysyntää. Kysyntä ja kustannusten nousu näkyvät hinnoissa, mutta Aaltosen mukaan ne eivät ole merkittävästi kalliimpia kuin ennen koronaa.
Äkkilähtöjäkin on tarjolla, mutta Aurinkomatkojen Mia Kopola arvelee, että kovin paljon niitä ei kovan kysynnän vuoksi jää myyntiin.

Vaikka lämpöä ja aurinkoa haetaan matkoilta niin kuin ennenkin, suomalaisturistien toiveet ovat myös muuttuneet. Hotellin merkitys on Aaltosen mukaan kasvanut: nyt halutaan, että hotellissa on mahdollisimman monipuolisesti palveluja.
– Toiveissa on, että hotellissa on esimerkiksi hyvä uima-allasalue ja muita aktiviteetteja, kuten fitnesstunteja. Swim up -huoneita, joista pääsee suoraan uimaan, rakennetaan nyt Välimeren kohteisiin. Thaimaassa niitä on jo paljon, hän sanoo.
Kopolan mukaan erityisesti hotellin siisteys on suomalaisille tärkeää. Huone voi olla vaatimattomampikin, mutta siisti sen on oltava. Reissuillaan suomalaiset ovat kokijoita.
– He haluavat nähdä ja kokea, tutustua paikallisiin ja tietää kohteen historiasta. Suomalaiset tykkäävät kävellä ympäriinsä ja päästä kohteen tunnelmaan, nähdä pieniä kujia ja paikallisia ravintoloita.

Vuosien aikana matkailijoiden omatoimisuus on lisääntynyt, mutta edelleen suomalaiset menevät mielellään järjestetyille retkille. Kopola tietää, että matkailijat arvostavat yhä turvallisuutta. Kun se vuosikymmeniä sitten tarkoitti sitä, että kohteessa kuljettiin ryhmänä, nyt se merkitsee esimerkiksi matkapaketin ja matkapakettilain tuomaa turvaa.
Kopola on työskennellyt Aurinkomatkoilla vuodesta 2002. Suurin muutos sinä aikana on ollut digitaalisuuden tulo matkailuunkin. Opas onkin nyt puhelimessa, ei välttämättä vieressä.