Kylpylöissä odotetaan vilkasta kesää – "Kysyntä on osittain jopa suurempaa kuin ennen koronaa"

Korona-aikana kylpylät ovat joutuneet tottumaan ulkomaisten matkailijoiden puuttumiseen.

Suomen kylpylät katsovat toiveikkaina kesäkauteen. Kylpylöissä uskotaan, että suomalaiset jatkavat innokasta kotimaan matkailua myös tulevana kesänä.

Korona-aikana asiakkaita on riittänyt hyvin silloin kun rajoitukset ovat sen sallineet.

– Kesät ovat olleet todella hyviä, vaikka kokonaisuudessaan koronavuodet ovat olleet rankkoja kylpylöille ja majoitustoiminnalle, Suomalaiset kylpylät ja hyvinvointikeskukset ry:n hallituksen puheenjohtaja Tero Eskola sanoo.

Eskola on myös Solaris Kylpylöiden toimitusjohtaja. Yhtiöllä on kaksi kylpylää, Kuopiossa sijaitseva Rauhalahti ja Lohja Spa & Resort.

Holiday Clubin asiakaskokemusjohtajan Outi Nylundin mukaan tuleva kesä näyttää oikein lupaavalta.

– Tällä hetkellä kysyntä on osittain jopa suurempaa kuin ennen koronaa.

Myös ulkomaisten matkailijoiden osuus voi taas vähitellen nousta, vaikka venäläisten asiakkaiden määrä jää todennäköisesti edelleen vähäiseksi.

Toisaalta kaikki kylpylät ovat joutuneet korona-aikana pärjäämään enimmäkseen ilman ulkomaalaisia.

– Uskon, että ainakin seuraava talvikausi mennään vielä pääosin suomalaisten matkailijoiden voimin, Nylund sanoo.

Ulkomaiset asiakkaat olivat ennen koronaa Naantalin kylpylässä todella merkittävä asiakasryhmä. Venäläisiä siellä on käynyt aina hyvin vähän.

Tällä hetkellä kysyntä on osittain jopa suurempaa kuin ennen koronaa.

Outi Nylund

– Odotamme etenkin ruotsalaisten ja saksankielisen Euroopan matkailijoiden paluuta. Puhdas luonto ja saaristo ovat hyvin tärkeitä erityisesti saksankielisiltä alueilta tuleville, myynti- ja markkinointijohtaja Joni Hakkarainen sanoo.

Yöpyjien lisäksi päiväkävijät ovat kylpylöille merkittävä ryhmä. Naantalin kylpylässä käy runsaasti lähialueen väkeä. Kesäaikaan päiväkävijöiden määrää rajataan niin, että majoittujat pääsevät varmasti kylpylään. Tulevana kesänä Naantali on todennäköisesti monen suomalaisen käyntikohde, sillä siellä järjestetään Asuntomessut.

Vaikka suomalaiset ovat olleet nyt hyvin liikkeellä, yritysmatkustajia on vielä näkynyt tavallista vähemmän.

– Se näkyy arkipäivissä. Yritykset eivät vielä järjestä isoja tilaisuuksia yhtä paljon kuin ennen koronaa, Nylund sanoo.

Suomalaiset hakevat kylpylöiltä yhä enemmän tietyille asiakasryhmille suunniteltua tarjontaa: lapsiperheitä kiinnostaa toiminnallisuus, muun muassa vesiliukumäet, mutta ne eivät yksin riitä.

Tekemistä on oltava monipuolisesti, ja elämykset ovat tärkeitä. Esimerkiksi pariskunnat hakevat niitä rauhoittumisesta ja intiimistä tunnelmasta.

– Suomessakin osa kylpylöistä on jo alkanut erottautua nimenomaan aikuisten tai perheiden paikaksi. Aiemmin kaikki olivat enemmän samasta puusta, Eskola kertoo.

– Hyvää palvelua arvostavat kaikki, ja nykyisin sitä osataan vaatia.

Esimerkiksi Naantalissa perheet korostuvat asiakasryhmänä kesäisin. Siihen vaikuttaa muun muassa Muumimaailma.

Kylpyläkävijät arvostavat luonnon läheisyyttä monella tapaa. Luonto näkyy usein kylpylöiden sisustuksessa, mutta se on tärkeässä roolissa myös kylpylän ympäristössä.

– Moni asiakas haluaa lomaltaan muitakin aktiviteetteja kuin kylpylässä käynnin. Siksi luonnon läheisyys on tärkeä, Nylund sanoo.

Myös ravintolassa ruokailu ja hoidot ovat Hakkaraisen mukaan usein osa kylpylävierailua.

Yleinen hintatason nousu tuo epävarmuutta kylpylöidenkin toimintaan.

– Uskomme, että suomalaisten matkustamiseen se ei vielä tänä kesänä vaikuta voimakkaasti, sillä patoutunutta matkustustarvetta on niin paljon, Eskola arvioi.

Nähtäväksi jää myös, tuoko hintojen nousu jatkuessaan korotuspaineita esimerkiksi majoitushintoihin. Nylundin mukaan tätä joudutaan todennäköisesti jossain vaiheessa arvioimaan.

Eskolan mukaan hinnat elävät kysynnän ja tarjonnan mukaan, joten kovin nopeasti muutos ei näy hinnoissa.

– Esimerkiksi ruoan raaka-ainekustannukset nousivat viime vuonna 8,5 prosenttia ja nousevat tänäkin vuonna todennäköisesti ainakin saman verran. Sillä on todennäköisesti jo jonkinlainen vaikutus ravintolahintoihin, hän toteaa.

Rakennuskustannusten kasvu hankaloittaa kylpylöitä, sillä remontteja on käynnissä. Rauhalahdessa uusitaan altaita ja kylpylän tekniikkaa. Remontin on tarkoitus valmistua juhannukseksi. Naantalin kylpylässä on viime aikoina remontoitu muun muassa aula.

Uuttakin on tulossa: Holiday Club suunnittelee Vierumäelle suurta kylpylää, jonka on tarkoitus valmistua vuonna 2024.

Verkkokysely

Kylpylöissä rentoudutaan ja liikutaan

Suomalaiset hakevat kylpylöistä rentouttavaa tunnelmaa ja monipuolisia altaita ja saunoja. Tämä selviää Teemasuomalaisen verkkokyselystä, johon vastasi 180 henkilöä. Heistä liki 60 prosenttia käy kylpylöissä monta kertaa vuodessa.

"Minilomat eri kaupunkeihin tekevät hyvää arjessa. Suosimme erilaisia kylpylöitä, joissa voi rentoutua uimalla ja saunomalla. Nautimme vedestä, saunomisesta ja siten rentoutumisesta. Kylpylöitä on myös kiva vertailla toisiinsa, kun kokeilemme aina jotakin uutta."

"Irtiotto arjesta aina, kun pääsee jossakin käymään ja pois kotoa. Vesi ja lämpö sekä saunominen rauhoittavat ja rentouttavat."

"Käyn rentoutumassa ja kuntoutumassa miellyttävissä ympäristöissä. Kiva ympäristö piristää oloa."

"Hyvässä kylpylässä on erilaisia saunoja, ulkoilma-allas ja porealtaita."

"Käyn kylpylässä ystävien kanssa. Kylpylä on hyvä paikka viettää aikaa monenkuntoisten ystävien kanssa. Kaikki voivat osallistua."

Nainen, 30–39 vuotta

Nainen, 19–29 vuotta

Mies, 40–49 vuotta

Mies, 60–69 vuotta

Nainen, 50–59 vuotta

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut