Matka | Tv-sarjojen Suomi-maisemat houkuttelevat turisteja Suomeen –  pilkkimisellä Kiinassa 450 miljoonaa katsojaa

Ivalo-sarjan fiktiivistä hotellia googlaillaan ulkomailla ja Sorjosen Lappeenranta tunnetaan myös Itävallassa.

S orjonen ja Ivalo ovat olleet viime vuosien hittisarjoja. Lappeenrannan ja Ivalon maisemat saavat sarjoissa hienosti näkyvyyttä, mikä tuo paikkakunnille myös lisää matkailijoita.

Lappeenrannan matkailujohtaja Mirka Rahmanin mukaan Suomessa kaikki osaavat yhdistää Sorjosen Lappeenrantaan, mutta sarjan suosio näkyy myös ulkomailla.

– Osallistuin Lappeenrannan lentoyhteyksien markkinointiin Wienissä, ja sielläkin tuli vastaan paikallista väestöä, joka tiesi Lappeenrannan ja Sorjosen.

Sama pätee Ivalo-sarjaan. Inari-Saariselkä Matkailu Oy:n markkinointijohtaja Hanna Kourin mukaan sarjan tuomien matkailijoiden määrästä ei ole tarkkoja lukuja. Sarja on kuitenkin tuonut Ivaloon varmasti lisää turisteja.

– Sarja on ollut paikkakunnalle melkoinen jättipotti. Maisemien näkyminen herättää varmasti kiinnostusta meihin.

Kansainväliset tuotannot tuovat alueelle valtavasti julkisuutta.

Hanna Kouri

Tästä hyvä esimerkki Kourin mukaan on Ivalon fiktiivinen Arctic Resort -hotelli, jota on googlattu maailmallakin paljon. Kun sarjan tietokoneella luotua hotellia ei ole löytynyt, moni matkaaja on kiinnostunut Saariselän Star Arctic -hotellista.

Myös Rahman kehuu Sorjosen paikkakunnalle tuomaa näkyvyyttä. Kaupunki maisemineen toimii tavallaan yhtenä sarjan päähenkilöistä, joten paikat, kuten Luukkaansalmen silta ja satama, saavat sarjassa paljon ruutuaikaa.

Rahmanin mukaan Sorjosen ansiosta 182 maassa ihastellaankin Lappeenrannan maisemia puhtaine vesineen. Ruumiitakin toki näkyy, mutta se kuuluu genreen.

– On arvioitu, että pelkästään Ylellä sarjasta saatu näkyvyys olisi maksanut kaupungin omalla markkinoinnilla 800 000 euroa. Netflixin vaikutusta ei pysty edes laskemaan.

Lappeenranta on käyttänyt Sorjosta jonkin verran omassa markkinoinnissaan. Paikkakunnalla on järjestetty esimerkiksi Sorjonen-aiheisia kuvauspaikkakävelyitä. Niitä on ollut korona-ajasta huolimatta yhteensä satoja.

Ivalossa Ivalo-sarjan suosiota ei ole lähdetty markkinoinnissa erityisesti hyödyntämään.

– Sarjat markkinoivat itse itseään, ja sosiaalinen media on tärkeä ilmiön ruokkimisessa, Kouri perustelee.

Kouri muistuttaa, että Inarin alueella on kuvattu paljon muitakin isoja tuotantoja – joulun alla esimerkiksi Hollannin suosituinta tv-sarjaa All You Need Is Love. Sarjassa tuodaan yhteen perheitä ja vanhoja ystäviä, jotka eivät ole nähneet toisiaan aikoihin.

– Sarjassa nähdään myös meidän maisemiamme. Tällaiset kansainväliset tuotannot tuovat alueelle valtavasti julkisuutta.

Pienillä paikkakunnilla kiinnostus tuotantoihin on joka tapauksessa aivan eri luokkaa kuin Helsingissä. Kun Sorjosta alettiin kuvata, paikkakuntalaisilla oli valtava into päästä kuvauksiin.

– Kuvausryhmä totesi, että eivät ole tällaista kiinnostusta ennen nähneet, Rahman tiivistää.

Rahmanin mukaan myös kuvausryhmien yöpymisillä ja aterioinneilla on matkailullista merkitystä. Kuvausryhmässä voi olla kymmeniä ihmisiä, jotka viipyvät paikkakunnalla viikkoja tai jopa kuukausia.

Kouri lisää, että heillä tuotantoryhmien merkitys on marginaalinen verrattuna turistivirtoihin, joita Lapissa riittää. Tärkeämpää on muu vaikutus.

– Ei niitä turismiin voi verrata, mutta näkyvyyden kautta ne ovat paikkakunnalle hyvää pr:ää.

Lappeenrannassa Sorjosta ei tällä hetkellä hyödynnetä aktiivisesti markkinoinnissa, koska sarjan kuvaukset ovat päättyneet.

Viime syksynä ensi-iltansa sai ensimmäinen Sorjonen-elokuva Muraalimurhat, joten Sorjos-buumi saattaa jälleen nostaa päätään.

Kulttielokuvan maisemat kiinnostavat japanilaisia

Kansainvälisten tuotantojen kuvaaminen Suomessa voi olla melkoinen onnenpotku matkailulle.

Business Finlandin Finland Promotion Services -palvelualueen johtaja Paavo Virkkunen ottaa tästä esimerkiksi japanilaisen elokuvan Ruokala Lokki (2006).

– Siitä tuli Japanissa kulttielokuva, ja japanilaiset turistit ovat sittemmin vierailuillaan etsineet elokuvan ruokalaa Helsingin Kruununhaassa.

Kiinalaisten matkailijoiden houkuttelussa maahan toimi erinomaisena veturina puolestaan tosi tv-sarja We Are In Love.

Sarjaa oli käyty kuvaamassa monissa eksoottisissa kohteissa, ja kiinalaisille saatiin ujutettua idea jaksojen tekemisestä Suomessa. Vuonna 2016 täällä kuvattiinkin kolme jaksoa.

– Suomen eksoottisia asioita, kuten pilkkimistä ja erilaisia lumiharrastuksia, näki Kiinassa 450 miljoonaa ihmistä.

Jaksot kirvoittivat vilkkaan keskustelun sosiaalisessa mediassa. Virkkusen mukaan tämä toimi lopulta liipaisimena sille, että kiinalaisten matkailu Suomeen kasvoi muutaman vuoden ajan hyvin nopeasti.

Suurten kansainvälisten elokuvatuotantojen saaminen Suomeen on myös iso juttu, vaikka maan matkailu ei niistä suoranaisesti hyötyisikään. Tästä esimerkkinä on Tampereella kuvattu Dual, joka sai hiljattain ensi-iltansa.

Virkkusen mukaan suurtuotantojen takana on todella vahvaa osaamista.

Niissä mukana oleminen näkyy ennen pitkää myös kotimaisissa tuotannoissa luomalla vientituloja ja kasvattamalla ammattitaitoa.

Sorjosen kaltaisten kotimaisten tuotantojen läpilyönti Yhdysvalloissa tuo Suomelle myös tärkeää näkyvyyttä ja lisää maan matkailullista houkuttelevuutta.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut