Paikalliset

Satama on merkittävä taloudellinen toimija

Merkittävä toimija. Loviisan Satama Oy sekä sen satamatoimintoihin liittyvät muut yritykset ja toimijat tuottivat viime vuonna liikevaihtoa yhteensä 24,2 miljoonaa euroa. Kuva Kristoffer Åberg

Loviisan satama synnyttää tuoreen tutkimukseen mukaan vaurautta itäiselle Uudellemaalle. Työllisyysvaikutus 282 henkilötyövuotta.
VALKO Loviisan Satama Oy on merkittävä taloudellinen toimija itäisellä Uudellamaalla, selviää Turun yliopiston Brahea-keskuksen toteuttamasta tutkimuksesta. Vuonna 2018 Loviisan Satama Oy sekä sen satamatoimintoihin liittyvät muut yritykset ja toimijat tuottivat liikevaihtoa yhteensä 24,2 miljoonaa euroa. Sataman suora työllisyysvaikutus oli noin 117 henkilötyövuotta ja kokonaistyöllisyysvaikutus noin 282 henkilötyövuotta. Lisäksi sataman kanssa työskentelevät toimijat tekivät ostoja noin 5,9 miljoonan euron edestä. Nämä ostot painottuivat pääosin Loviisan seudulle. Loviisan satamaan liittyvien yritysten henkilöstön kunnallisverokertymä oli vuonna 2017 arvion mukaan noin 1,8 miljoonaa euroa.

"Satama erittäin tärkeä Loviisalle"

Loviisan kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blomin mukaan satama on erittäin merkittävä tekijä Loviisan työllisyyden ja talouden kannalta. - Loviisa on perustettu satamakaupungiksi, ja on ensiarvoisen tärkeää, että satamaa voidaan jatkossakin ylläpitää ja kehittää tehokkaasti, Oker-Blom kertoi. Hänen mukaansa Helsingin sataman ryhtyminen sataman suurimmaksi omistajaksi on jo tuonut synergiaetuja etenkin markkinoinnissa, ja lastien allokoinnissa.

"Enemmänkin voisi vielä tehdä"

- Tosin vielä enemmänkin voisi yhteistyötä tehdä. Toivon Helsingin satamassa miettisivät millaisia lastityyppejä voitaisiin Vuosaaren ja Loviisan satamien kesken jakaa liikenteen sujuvuuden nimissä. Vuosaari on aika täynnä erityisesti bulkkiliikenteen osalta, ja meillä Loviisassa olisi paljon potentiaalia hoitaa lasteja, Oker-Blom totesi.

Satamaan sopisi teollisuutta

- Erityisesti sataman ja teollisuuden yhteistyön alueella meillä on paljon annettavaa, jollaista ei esimerkiksi Vuosaareen ole mielekästä rakentaa, Oker-Blom muistutti. - Helsingin satama ei ole vielä hyödyntänyt koko potentiaalia omistamastaan Loviisan satamasta. Olen sanonut heille, että Loviisan johto on valmis kehittämään ennakkoluulottomasti ja tehokkaasti Loviisan satamaa yhdessä Helsingin kanssa, Oker-Blom kertoi. Hän on aiemmin istunut Helsingin satama Oy:n hallituksessa.

"Melut ja valot elinehto"

Oker-Blom kommentoi myös julkisuudessa olleita tapauksia sataman ympäristöhaitoista. - Ymmärrän hyvin tätä "not in my backyard" -ilmiötä, mutta kun on kyse melusta tai valoista, niin ne kuuluvan tällaiseen toimintaan, ja ne ovat tavallaan sataman elinehto, Oker-Blom totesi. - Se mitä tulee mahdollisesti terveydelle ja ympäristölle haitallisiin ongelmiin, niin niiden kanssa me teemme kaikkemme, jotta ne saadaan pienenemään, vaikka ne ovatkin ympäristöluvan ehtojen sisällä, Oker-Blom kommentoi.
Loviisan satama
  • Loviisan satama on erikoistunut mekaaniseen metsäteollisuuteen ja irtolasteihin.
  • Vuoden 2017 alusta Helsingin Satama on omistanut 60 prosenttia Loviisan satamayhtiöstä.
  • Yhtiön toinen omistaja 40 prosentin osuudella on Loviisan kaupunki.
  • Loviisan sataman päävientituotteita ovat sahatavara ja vilja.
  • Tuonti koostuu pääasiassa sementistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat