Suomalaiset kaupat ovat onnistuneet kutistamaan biohävikkinsä lähes olemattomiin, eikä illalla tehtyyn -60-prosenttiseen alennusmyyntiin yksinkertaisesti riitä elintarvikkeita. Muuttuneista ostotottumuksista kertoo Yle.
Halpa hinta ei ole ainoa syy, sillä myös ekologisuus ja hävikin välttäminen kuuluu asiakkaiden vastauksissa.
Esimerkiksi Kokkolan Prisman päivittäistavaraosastolla asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos havaittiin jo viime vuoden loppupuolella. Siellä trendi näyttää olevan se, että laputettuja tuotteita ei enää riitä yhdeksän jälkeiseen tupla-aleen.
Ostokäyttäytymisen muutos koskee ale- eli punalaputettuijen tuotteiden lisäksi myös muita tuotteita: kuluttajat valitsevat monesta tuotteesta sen halvemman vaihtoehdon, jos on mistä valita,.
Biohävikin piikkiin menevät lähinnä enää rikkoutuneet pakkaukset, joita ei voi kuluttajille myydä. Ylen mukaan kolme suurin kaupparyhmittymää – Kesko, Lidl ja SOK – kertovat hävikkiruuan käyvän hyvin kaupaksi.
Lidlin asiakkaat suosivat puolestaan hedelmistä ja vihanneksista kerättyjä hukka-ale-laatikoita sekä paistotuotteita.
Määrällisesti myydyimpien hävikkiruokien joukkoon kuuluvat pakatut leivät, koska niillä on nopea kierto.