Mehu- ja smoothiebaari Jungle Juice Barin perustaja Noora Fagerström kertoo Ilta-Sanomissa, että ketju käyttää Foodoran ja Woltin kaltaisia kuljetuspalveluita erittäin vähän. Syy on yksinkertainen: Foodoran ja Woltin käyttämä 6,90 euron toimitusmaksu käytännössä kaksinkertaistaa yhden smoothien hinnan.
Toimitusmaksun ohella palvelut ottavat ruoka-annoksesta 25–30 prosentin osuuden itselleen.
– Jotkut asiakkaat jopa käyttävät Woltia maksusovelluksena ruoan itse noutaessaan, jolloin osa siitä menee Woltille. Kun asian heille selittää ja pyytää tilaamaan soittamalla, he yleensä ymmärtävät asian, Fagerström sanoo Ilta-Sanomille.
Foodoralta ja Woltilta ei vastata täysin suoraan kysymykseen siitä, miksi toimitusmaksu ja muut kulut ovat niin korkeaa tasoa. Jungle Juice Barin mehut maksavat alle 10 euroa kappaleelta, hintataso liikkuu keskimäärin 5–9 euron välissä.
– Me näemme, että me olemme nimenomaan apu ravintoloille, koska tuomme heille lisää tilauksia, joiden avulla voidaan kattaa nousevia kiinteitä kuluja. Tarjoamme myös jatkuvasti maksuttomia kuljetuksia, joilla on merkittävä vaikutus kumppaneidemme liiketoiminnan kasvattamiseksi, sanoo Foodoran liiketoiminnan kehitysjohtaja Max Börman Ilta-Sanomille.
– Wolt pyrkii tarjoamaan ravintoloille tehokkaan ja käyttäjäystävällisen kanavan lisämyyntiin, jonka avulla ravintolat voivat myydä enemmän joutumatta kuitenkaan esimerkiksi investoimaan lisätiloihin tai uusiin asiakaspaikkoihin, vastaa Woltin maajohtaja Joel Järvinen Ilta-Sanomille.