Kelan verkkopalvelut ja Kanta-palvelut ovat olleet perjantaina väliaikaisesti poissa käytöstä palvelunestohyökkäysten vuoksi. Asiakkaiden tiedot eivät ole olleet vaarassa.
Hyökkäys on kohdistunut laajasti Kelan verkkosivustoihin ja verkkopalveluihin, sisältäen Kanta-palvelut. Hyökkäys ei ole vaikuttanut asiakastietojen turvallisuuteen.
– Palvelunestohyökkäyksiä on liikkeellä paljon, ja olemme Kelassa varautuneet siihen, että ne kohdistuvat ennemmin tai myöhemmin myös meihin. Oma varautumisemme ja prosessimme ovat kunnossa, joten tilanne on meillä hallinnassa, sanoo Kelan IT-johtaja Jukka Melanen tiedotteessa.
Kela on ryhtynyt vastatoimiin. Korjaustoimenpiteet jatkuvat edelleen ja käyttökatkoja voi vielä esiintyä. Kela pahoittelee tilanteesta asiakkaille koitunutta haittaa.