Monet kuluttajat ovat joutuneet osaksi täysimittaista oikeudenkäyntiä, kun sähköyhtiö 365 Hankinta on vienyt käräjäoikeuksiin perusteettomia velkomuskanteita, Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV tiedottaa.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoi kesäkuussa, että 365 Hankinta on vuoden alusta lähtien haastanut kuluttajia oikeuteen perusteetta. Yhtiö on pannut vireille satoja velkomuskanteita, joiden perusteena on "avoin lasku".
Yhtiön laskutus- ja perintätavoissa on ilmennyt monenlaisia lainvastaisuuksia, tiedotteen mukaan. Monet haasteen saaneet kuluttajat ovat kertoneet, ettei heillä ole ollut yhtiön sähkösopimusta lainkaan.
– Perusteeton oikeuteen haastaminen on yksittäiselle kuluttajalle vakava paikka ja se tulee myös yhteiskunnalle kalliiksi. Oikeusjärjestelmän ei pitäisi mahdollistaa tällaisten painostuskeinojen hyväksikäyttöä kuluttajien ja yhteiskunnan kustannuksella, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.
Kuluttajan kannattaa harkita kanteen kiistämistä, jos vaatimus on perusteeton, Kilpailu- ja kuluttajavirasto opastaa. Epäselvyyksien kirjo on kuitenkin niin suuri, ettei voi antaa kuluttajille yleisiä ohjeita, tiedotteen mukaan.
Kuluttaja-asiamiehellä ei kuitenkaan ole toimivaltaa puuttua tuomioistuimissa tapahtuvaan oikeudelliseen perintään, mutta voi avustaa kuluttajia oikeudenkäynnissä silloin, kun tapauksella on kuluttajien yleisen edun kannalta merkitystä.