Alkon myymistä noin 11 600 juomasta kaikkiaan kuusi tuotemerkkiä nousi viime vuonna myyntinsä osalta yli miljoonan litran menekkiin. Näistä kolmea on myyty kutakin yli kaksi miljoonaa litraa.
Ykkösenä komeilee Leijona-viina, jota suomalaiset ostivat 2,69 miljoonaa litraa, ja kakkosena on perinteinen Koskenkorva 2,24 miljoonalla litralla. Suomi-viinaa puolestaan myytiin viime vuonna 2,18 miljoonaa litraa.
Sijalle neljä onkin sitten kivunnut tilastojen todellinen yllättäjä, joka on portugalilainen punaviini 2u Duas Uvas, jota myytiin Alkossa viime vuonna 1,30 miljoonaa litraa.
Juoman tuoksua luonnehditaan Viinilehdessä nuorekkaaksi ja tumman marjaisaksi, josta voi erottaa mustaherukkaa, karhunvatukkaa, luumua, mausteisuutta ja maanläheisiäkin aromeita.
– Melko täyteläinen maku toistaa tuoksun aromit. Viinissä on lisäksi paahteista, savuistakin mausteisuutta ja karpaloa. Jäntevät tanniinit tuovat viiniin napakkuutta, Viinilehti arvioi.