S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tunnistautumisessa esiintyi kesän aikana järjestelmähäiriö, jonka seurauksena muutaman sadan hengen suuruinen joukko S-Pankin asiakkaita pystyi tietyissä tilanteissa kirjautumaan verkkopankkiin toisen asiakkaan verkkopankkitunnuksilla.
Erittäin pienessä määrässä tapauksia järjestelmähäiriötä hyödynnettiin myös väärinkäytöksiin, kuten luvattomiin maksuihin ja kolmansien osapuolten verkkopalveluihin kirjautumiseen. S-Pankki ilmoittaa olevansa yhteydessä asiakkaisiin, joiden tunnuksia häiriö koski, eikä asia vaadi muilta asiakkailta toimenpiteitä.
S-Pankin mukaan häiriö johtui verkkopankin yksittäisen ohjelmistokomponentin virheellisestä toiminnasta. Häiriö korjattiin heti, kun se havaittiin. S-Pankki ilmoittaa, että sen verkkopankkitunnuksilla tunnistautuminen on turvallista.
Pankki pyytää tapahtunutta anteeksi.
– Otamme palveluidemme turvallisuuden erittäin vakavasti ja kehitämme jatkuvasti uusia tapoja suojata palveluitamme. Kyseessä on valitettavasti kilpajuoksu rikollisten kanssa, jotka pyrkivät koko ajan löytämään uusia haavoittuvuuksia palveluista, S-Pankin digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg sanoo.
S-Pankki on tehnyt poliisille tutkintapyynnön. S-Pankki korvaa asiakkailleen kaikki häiriöstä johtuneet välittömät taloudelliset vahingot.