Loviisan K-Supermarketin hinnoittelujärjestelmässä häiriöitä – kassalla hinta voi olla selvästi kalliimpi kuin hyllyissä

Kassalla jotkut hinnat voivat olla yli 17 % korkeammat kuin hyllyjen hintanäytöillä. Harvat huomaavat silti eroa.

Loviisan K-Supermarketin hinnoittelujärjestelmässä on jo usean kuukauden ajan ollut laajoja häiriöitä, jotka ovat johtaneet siihen, että osa kaupan hyllyjen sähköisistä hintanäytöistä on näyttänyt pienempiä hintoja kuin kaupan kassalla tuote on lopulta maksanut.

Kassalla joidenkin tuotteiden hinnat ovat nousseet jopa yli 17 prosenttia. K-Supermarketin hyllyjen hintalaput ovat paristokäyttöisiä digitaalisia hyllynreunaetikettejä, joiden hintatietoja päivitetään etänä pilvipalvelimen välityksellä. Järjestelmässä oleva häiriö tai vika estää hintojen päivittämisen hintalappuihin, vaikka hinnankorotuksia on tehty kaupan kassajärjestelmään.

Loviisan Sanomien tietojen mukaan hinnoitteluongelma on vaivannut Loviisan K-Supermarkettia keväästä lähtien. Teimme neljä erillistä koeostoa neljänä eri päivänä sattumanvaraislla tuotteilla, joilla pyrittiin selvittämään pitävätkö Loviisan K-Supermarketin kaupan hyllyjen hinnat paikkansa.

Sunnuntaina toimittaja osti K-Supermarketista muutamia tuotteita, ja tarkisti sattumalta yhden tuotteen, Pirkka sinisimpukoiden hinnan pakastehyllyssä.

Hintatieto hyllyssä oli 2,49 euroa, mutta kassalla hinta olikin noussut 2,75 euroon. Hinnannousua oli 10 prosenttia plussaa. Keskiviikkona virheellinen hintatieto oli edelleen hyllyssä.

Viime maanantaina toimittaja osti Pirkka äyriäissekoituksen, jonka hinta hyllyssä oli 5,69 euroa. Kassalla siitä veloitettiin 6,65 euroa eli pyöristyksien jälkeen yhden euron liikaa. Hinnannousua lähes 18 prosenttia.

Hyllyn hinta pätee myös kassalla.

Mikko Saastamoinen, kuluttaja-asiamies

Maksamisen jälkeen toimittaja kertoi kassalla ylihinnoittelusta, jonka jälkeen myyjä kävi tarkistamassa hinnan ja hyvitti liikaa maksetun euron takaisin.

Keskiviikkona Jalostajan 400 gramman tillilihasäilyke maksoi hyllyssä 4,85 euroa ja kassalla 5,09 euroa.

Suurimmassa osassa tuotteista oli oikea hintatieto.

Hintahäiriöistä on tullut toimitukselle myös lukijoiden viestejä. Ensimmäisten joukossa hinnoitteluhäiriön havaitsi Juha Wikman, jonka mielipidekirjoitus julkaistiin Loviisan Sanomissa.

– Keskiviikkona etsin kissallemme maistuvaa pussiruokaa, tein valintani ja katsoin samalla tuotteen hinnan. Menin siitä suoraan itsepalvelukassalle ja skannasin sen pakkauksen ensimmäisenä, näytöltä huomasin hinnan sillä välillä nousseen, Wikman kertoi.

Wikman kertoi painaneensa myyjän kutsunappia, jonka seurauksena myyjä kävi tarkistamassa hyllynreunahinnan ja muutti kassahinnan sen mukaiseksi. Seuraavana lauantaina Wikman kertoi olleensa taas samassa kaupassa ruokaostoksilla.

– Ottaessani pakkauksen noteerasin myös sen hinnan. Itsepalvelukassalla huomasin myyntihinnan hintamerkintää korkeammaksi, hieman mieleni kuohahti.

– Skannasin kaikki keräämäni tuotteet ja maksoin laskun. En kuitenkaan poistunut kaupasta, vaan palasin myymälään ja pyysin palvelukassalta kauppiasta paikalle.

– Lopputulos oli, että ostamistani yhdestätoista tuotteesta kolmesta veloitettiin kassalla hintamerkintää enemmän. Likipitäen 30 prosenttia ostoksistani olikin siis ilmoitettua kalliimpia, ja siksi sainkin kassalla asianmukaisen hyvityksen, Wikman kertoi.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtavan asiantuntijan Mikko Saastamoisen mukaan hyllynreunushintojen tulisi päteä myös kassalla.

– Kuluttajalla on lupa odottaa, että hyllynreunushinnat ovat oikein. Jos hyllynreunushinnat ovat virheellisiä, tulisi tieto tehokkaalla tavalla korjata ja antaa oikea hintatieto kuluttajalle viimeistään kassalla ennen ostosten maksamista. Yllä kerrotussa tilanteessa pidän selvänä, että asiakkaalla on oikeus saada tuotteet hyllynreunushinnoin, Saastamoinen kommentoi Loviisan Sanomille.

Loviisan K-Supermarket ei halunnut kommentoida hinnoitteluongelmaansa. Toimituksen tietojen mukaan kaupan henkilökunta on uurastanut ongelman korjaamiseksi, ja noin 97 % tuotteista on jo hinnoiteltu oikein. Se tarkoittaisi, että 14 000 tuotteesta enää noin 420 odottaa korjattua hintalappua.

Loviisan Sanomat teki eri päivinä useita koeostoja myös mm. Porvoon Tarmolan K-Supermarketissa, mutta otannassa ei havaittu hintavirheitä.

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut