Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Onko tämä kaikkien aikojen halutuin olutlasi? – "Lasia vastaan otetaan kenkä pantiksi ja se nostetaan kattoon"

Kalaravintolat eli Momentin Restaurants tietää mikä tuopeissa kiinnostaa. Ravintolatoimenjohtaja Jan Karppanen arvelee, että maailma on muuttunut; laseja ja tuoppeja ei viedä enää niin paljon kuin ennen.

– Kyllähän niitä vielä joku keräilee, mutta kun kaiken saa netistä, ja tarjontaa on jo kirppareillakin.

1990-luvun puolelta häntä on jäänyt kismittämään Alankomaista tuodun jalopuisen jakkaran katoaminen Vastarannan Kiiskestä.

– Niitä oli kaksi. Elefantti ja karhu. Ne olivat oikeastaan puuvestoiksia. Painavia. Elefantti lähti. Kukaan ei tiedä, miten. Karhu jäi.

Laseista yksi on ollut yli muiden: Kwak-lasi, johon kuuluu puinen jalusta. Ilman sitä se ei pysyisi pystyssä.

– Lainasimme alankomaalaisen esikuvan. Lasia vastaan otetaan kenkä pantiksi ja se nostetaan kattoon.

(Myös rahapanttia on toki käytetty.)

Aluksi näistä laseista oli pulaa ja ne olivat siksi haluttuja synttäri- yms. lahjoja oluenystäväin parissa.

– Myytiin niitä heti, kun saatiin reilummin. Niitäkin saa nyt alan liikkeistä ja netistä.

Olutmerkki oli aikoinaan iso osa Kalaravintoloiden imagoa. Pauwel Kwak on belgialainen yli 8-prosenttinen pale ale -tyyppinen olut.

– Nyt vanhat klassikot hukkuvat uutuuksien joukkoon.

Aiemmin panimot ja muut yhteistyökumppanit tarjosivat laseja ilmaiseksi. Nyt ravintolat ostavat esimerkiksi käsityöoluille (craft beer) tarkoitettuja yleislaseja.