Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Energiaa auringosta ja maasta – Jarmo Welling osti hybridiauton kreivin aikaan, nyt hän huristelee edullisesti kaikki automatkansa

Omakotitalon pihassa kiiltelee valkoinen plug-in hybridi-VolksWagen. Talon katolla on 14 aurinkopaneelia. Tontille poratusta reiästä tulee edullista maalämpöä. Valkon satamassa kelluu tuulella kulkeva purjevene.

Jarmo Wellingin ja Rauni Buddaksen elämä hyrrää edullisella sähköllä, jota saadaan maasta ja katolta. Hybridiauto kulkee pääsääntöisesti sähkömoottorilla, koska ajomatkat ovat lyhyitä. Merellä sitten liikutaan tuulen avulla. Hybridiauton Welling osti viime vuoden joulukuussa, ja aurinkopaneelitkin ovat vielä tuore tuttavuus. Maalämpö on ollut käytössä jo vuosia.

– Sitä kadun, etten ottanut maalämpöä jo aiemmin, Welling toteaa.

Aurinkopaneelien asentamiseen meni puolitoista päivää, ja työstä saa kotitalousvähennyksen. Welling nauraa itse vain patsastelleen ja yrittäneen näyttää viisaalta asennuksen aikana. Pariskunta on toistaiseksi myynyt ylijäämäenergian vaivattomasti verkkoon.

– Kaikki katolta tuleva ylimääräinen sähkö menee suoraan verkkoon, Welling sanoo.

Maalämmön tai aurinkopaneeleiden asentaminen ei ole halpaa lystiä. Moni pähkäilee päänsä puhki laskien aikaa, jolloin investointi on maksanut itsensä takaisin. Welling ei ole tähän ryhtynyt, vaan hän ajattelee sijoitetulle pääomalle tulevaa tuottoa. Heidän vuosittainen sähkölaskunsa, eli talon, lämpimän autotallin ja käyttöveden lämmityskulut ovat olleet vähän yli 700 euroa.

Lataan auton kahdessa tunnissa.

– On myös kivaa, ettemme ole ihan riippuvaisia ulkopuolisesta sähköntuotannosta etenkin tässä maailmantilanteessa, Welling pohtii.

Dieselauton vaihtaminen hybridiin oli onnellinen sattuma. Kun Welling jäi pois työelämästä, hän totesi, että pariskunta tarvitsee autoa vain lyhyille matkoille. Pari kertaa päivässä piipahdetaan Valkoista Loviisan keskustaan kaupoille, joten sähköllä mennään enemmän kuin hyvin. Welling on tankannut autonsa vain neljä kertaa joulukuun jälkeen. Tällä hetkellä suurin osa autoilijoista vääntää itkua bensapumpulla hintojen noustua räjähdysmäisesti maailmantilanteen takia.

– Säälittävät ne ihmiset, joiden on ajettava pitkiä matkoja töihin polttomoottoriautoilla. Eihän kukaan voinut kuvitella, että hinnat nousevat tällaisiksi. Emme tietenkään mekään, mutta onneksi päädyimme hybridiin muista käytännön syistä, Welling sanoo.

Dieselauto oli valittu sen edullisuuden takia, mutta ajomatkojen rajallisuus laittoi miettimään sen todellista edullisuutta. Kun vuosittaista ajoa tuli noin 20 000 kilometriä, alkoi dieselauton kannattavuus mietityttää.

– Dieselauton verotus on niin kova, että sillä ajaminen ei noilla kilometreillä ollut enää erityisen edullista. Nykyisen automme vero on vain 140 euroa vuodessa, Welling toteaa.

Kuten kaikessa ajamisessa, myös hybridiauton kulutukseen vaikuttaa ajotapa. Welling ajaa rauhallisesti moottoritiellä noin satasta. Yleensä sähkö riittää Sannaisten sillalle asti Porvooseen ajettaessa.

– Lataan sen verran usein, että polttoaineen kulutus on minimaalista. Ajan säästeliäästi, joten minä se teiden tukko siellä yleensä olen, Welling naurahtaa.

Welling ei ole huomannut auton tehossa eroa aikaisempaan, koska auto voi tarvittaessa käyttää samanaikaisesti sähkö- ja polttomoottoria. Lataaminen omasta seinästä on halpaa ja nopeaa.

– Lataan auton kahdessa tunnissa.

Welling huomauttaa, että kaikissa taloyhtiöissä se ei ole mahdollista. Kerrostaloissa ja muissa taloyhtiöissä hallitus tai isännöitsijä voivat estää latauspisteiden asentamisen, jos se koetaan kalliiksi tai hankalaksi. Entä sitten sähkö- ja hybridiautojen akkujen valmistus? Sähköauton akun valmistus on epäekologisempaa kuin polttomoottorin. Silti laskelmien mukaan päästöt ovat auton koko elinkaari huomioon ottaen huomattavasti pienemmät. Iso eettinen ongelma on raaka-aineiden louhinnassa käytetty lapsityövoima.

– Pohdin paljon tätä asiaa. Ajattelin kuitenkin, että ostamalla käytetyn auton se on jo valmistettu kertaalleen.