Coca-Cola-juoman saapumisesta Suomeen tulee 2. heinäkuuta kuluneeksi 70 vuotta. Silloin 720 000 pullollista Coca-Colaa saapui Amsterdamista Suomeen Helsingin olympiakisoihin.
1950-luvun alussa Coca-Colaa ei vielä valmistettu Suomessa. Silloinen Euroopan Coca-Cola-yhtiö etsikin Helsingin kisoja varten organisaatiota, jolle se lahjoittaisi kisajuomat ja joka hoitaisi juomien myynnin.
Suomessa oli sodan jäljiltä noin 95 000 vammautunutta miestä, suuri osa heistä parikymppisiä nuorukaisia, jotka perheineen tarvitsivat apua ja tukea.
Heidän asiaansa ajamaan oli perustettu Sotainvalidien Veljesliitto, jonka kanssa Coca-Cola aloitti Operaatio Muskeli -nimellä kutsutun projektin.
Coca-Cola kertoo tiedotteessaan, että se lahjoitti Sotainvalidien Veljesliitolle 720 000 pulloa Coca-Cola-juomaa myytäväksi olympialaisten aikana. Yksi pullo maksoi 20 markkaa. Veljesliitto sai myyntituotot lyhentämättöminä itselleen. Sodassa vammautuneet nuorukaiset rakensivat myyntipisteiksi 36 kioskia, jotka sijoitettiin kisapaikkojen yhteyteen ja puistoihin.
Juomaa myytiin jo ensimmäisenä kisapäivänä 70 000 pulloa. Koko kisojen ajalta Veljesliitto sai Coca-Colan myynnistä lähes 8 miljoonaa silloista markkaa.
Suomeen toimitettiin markkinointimateriaalia kuten 150 000 aurinkolippaa, 500 Coca-Colan punaista pyöreää logokylttiä, 1 000 pullonavaajaa, 100 Coca-Cola-brändättyä emalikylttiä sekä – yllättäen, mutta koska juomat tulivat Hollannista – 100 tulppaanityttöä esittävää julistetta.
Korit, kuljetuskalusto, kylmälaitteet ja myös pullot oli sovittu palautettavaksi kisojen jälkeen omistajayhtiöilleen, minkä vuoksi kaikki pullot kerättiin tyhjinä takaisin. Tätä pidetään suomalaisen pullonpalautusjärjestelmän siemenenä.
Coca-Cola saapui Suomeen nykyisiä 250 millilitran lasipulloja muistuttavissa vihertävissä lasipulloissa. 70 vuotta myöhemmin Sinebrychoff valmistaa kuutta erilaista Coca-Colaa lukuisissa erilaisissa pakkauksissa: sokerilla tai ilman, kofeiinilla tai vaihtuvilla mauilla.