Harjurinteen yläkoulun Erasmus-hankkeet tulivat päätökseen

Harjurinteen yläkoulun Erasmus+ Building Digital Schools-hankkeen matka oli Espanjaan, Valenciaan.

Meidän Erasmus+ Building Digital Schools-hankkeemme matka oli Espanjaan, Valenciaan. Saavuimme Espanjaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Yövyimme koko matkan omissa isäntäperheissä, joissa oli oppilaat, jotka opastivat meitä koko matkan. Oli mielenkiintoista nähdä espanjalaisten kotielämää ja tutustua perheisiin kielimuureista huolimatta.

Sunnuntai-aamuna heräsimme ja lähdimme koko porukalla uima-altaalle, josta meidät kuitenkin häädettiin pian, koska meitä oli liian monta siellä. Kävimme illalla vielä ravintolassa, jossa söimme täytettyjä patonkeja. Eväämme koko viikon oli muutenkin patonkipainotteista, ja yleensä patongin täytteenä oli jonkinlainen liha.

Maanantai-aamuna lähdimme koululle ja pidimme esitelmän itsestämme, Suomesta ja Loviisasta. Kuuntelimme myös muista maista tulleiden esitelmät. Sitten meille näytettiin hieman koulua ja lopuksi lauloimme Banaha-nimistä afrikkalaista laulua.

Tiistaina kävimme Valencian keskustassa kaupungintalossa ja meillä oli myös aarrejahti vanhassa kaupungissa. Iltapäivällä kävimme taide- ja tiedemuseossa. Keskiviikkona menimme kuuluisalle Malvarrosa-rannalle, jossa vietimme melkein koko päivän.

Todella monet vieraat rakastivat saunomista, niin opettajat kuin oppilaatkin.

Torstaina, viimeisenä päivänä, pidimme esitelmätilaisuuden koululla, jossa jokaiset osallistujamaat pitivät loppupuheet matkasta. Tilaisuudessa julkistettiin myös opettajien kirjoittama opas koulujen digitalisaation tueksi. Viikko huipentui maistamalla fartons-pullia dipattuina horchata-pähkinäjuomaan. Matka oli huikea, koimme uusia kokemuksia ja tutustuimme uusiin ihmisiin. Suosittelemme osallistumaan Erasmus-hankkeisiin, jos siihen saa tilaisuuden.

Erasmus+ Overcome-projektin viimeinen matka oli Suomeen. Vieraita Suomeen tuli Kyprokselta, Sloveniasta, Saksasta ja Espanjasta. Joka maasta vieraita tuli kaksi tai kolme opettajaa ja neljä oppilasta. Vieraat olivat Suomessa viikon 15.5.– 21.5. Oppilaat majoittuivat isäntäperheissään, ja opettajat menivät hotelliin. Viikko alkoi tutustumalla kouluun ja toisiinsa.

Maanantaina iltapäivällä kierrettiin Loviisan nähtävyyksiä käyttämällä digi-peli Seppoa. Tiistaina oli vuorossa melomista, ja historiaan tutustumista Ruotsinpyhtäällä ja päivä päättyi laavulla nuotion äärellä makkaran ja vaahtokarkkien parissa.

Keskiviikkoaamuna lähdimme Helsinkiin ja ensimmäisenä ohjelmassa oli ohjattu kiertoajelu Helsingin ympäri. Kävimme syömässä musiikkitalolla, jonka jälkeen oli muutama tunti vapaa-aikaa, jolloin moni kävi Oodi-kirjastossa ja Kampin kauppakeskuksessa. Helsingistä lähtiessä pysähdyimme Fazerin tehdaskierrokselle.

Torstaina menimme Valkoon frisbeegolfaamaan ja viimeiset kaksi oppituntia vietimme omien oppituntien parissa näyttäen meidän koulumme normaaleja käytäntöjä oppitunneilla.

Perjantai alkoi liikuntasalissa kahden tunnin salibandyharjoittelulla, kouluruokailun jälkeen siirryimme oppilaidemme kanssa Rauhalan kentälle pelaamaan pesäpalloa. Tämän jälkeen menimme omiin koteihin valmistautumaan viimeiseen iltaan.

Kommunikointi oppilaiden kanssa sujui loistavasti alkujännitysten jälkeen. Perjantai-iltana vietimme yhteistä aikaa Erasmus-oppilaat keskenämme saunomalla ja grillaamalla! Todella monet vieraat rakastivat saunomista, niin opettajat kuin oppilaatkin.

Saunomisen ja grillaamisen lisäksi perjantai-ilta huipentui vuokraamamme paljun kanssa. Vapaa-aikana kiertelimme oppilaidemme kanssa ympäri Loviisaa ja kiertelemällä kauppoja. Tutustutimme oppilaita suomalaisiin tapoihin ja ruokiin.

Kokemuksena reissu oli antoisa ja ikimuistoinen. Reissussa parasta oli yhteisen ajan vietto, tutustuminen uusiin ihmisiin ja uusien kokemuksien saanti.

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.