Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Juttusarjassa Harjunrinteen koulun oppilaat kirjoittavat kevään Erasmus-hankkeista ja -kokemuksistaan.

Harjurinteen koulun koronatauolla olleet Erasmus-hankkeet ovat jälleen käynnissä. Koulu on mukana kolmessa projektissa, jotka kaikki päättyvät tänä keväänä.

Meidän ryhmän (Erica 13, Ella 15, Taiba 15, Mimosa 13) Erasmus+ Overcome-projektin matka oli Etelä-Saksaan, Lindaun kaupunkiin. Kokemuksena matka oli opettava ja ikimuistoinen.

Opimme kulttuurista, sekä paikallisten elintavoista.

Parasta matkassa oli uusien tuttavuuksien tapaaminen, toisen kielen käyttäminen kommunikaatioon ja urheiluaktiviteettien kokeminen.

Ruokakulttuuriin kuului paljon naposteltavia ruoki kuten leipiä, keksejä sekä muroja, ja hiilihapolliset juomat olivat todella suosittuja. Tämä yllätti meitä paljon.

Isäntäperheissä oli mukavaa tutustua heidän tavalliseen elämäänsä. Oli myös mukavaa nähdä erot meidän kulttuureissamme. Yksi meistä pääsi myös oppimaan samalla venäläistä ja ukrainalaista kulttuuria, sillä isäntäperhe oli alkuperäisesti osittain sieltä päin.

Saksassa teimme paljon urheilullisia aktiviteettejä, mm. kiipeilypuistossa käynti, uimahallissa uiminen, vuoristossa vaeltaminen, sekä rantalentopallo, skeittaus, fitness parkour ja boulderointi.

Kävimme myös katsomassa nähtävyyksiä, joita Saksalla oli meille antaa. Niihin kuului Neuschwanstein linna, vanha kaupungintalo ja Itävallan puolelle kuuluva eläinpuisto vuoren huipulla.

Parasta on uusiin ihmisiin ja kulttuureihin tutustuminen.

Jopa vuoristoissa kuten kaupungeissakin oli lämmintä, varsinkin meille suomalaisille. Kevät oli jo pitkällä ja viherloistoa löytyi joka puolelta.

Tämä oli todella kaunista ja ihannoimme kauniita maisemia. Alpit näkyivät joka puolella ja Lindau sijaitse suuren järven rannalla, joten kamerarullat täyttyivät upeista kuvista hyvin nopeaan.

Muistimme myös kerrata biologian tuntejamme keskustelemalla eri eläimistä sekä kasveista. Lentokoneessa katselimme upeita pilvikerroksia ja maisemia haikeina, kun lähdimme takaisin Suomeen.

Ruotsin kieli todistautui hyödylliseksi tällä matkalla ja muutama meistä pääsi käyttämään saksan opintojaan. Siitä huolimatta englanti toimi pääkielenämme ja kääntäjääkin tuli käytettyä.

Vinkkejämme: Ota mahdollisuus vastaan avoimesti ja älä jännitä matkaa turhaan. Tutustu uusiin ihmisiin heti tutustumispäivänä, sillä myöhemmin se voi olla vaikeaa toiminnan keskellä. Älä pelkää kysyä apua tai uudestaan ohjeita, sillä on helpompi päästä mukaan toimintaan, jos tietää varmasti mitä tapahtuu.

Building Digital European Schools –projektin matka Slovakian Bratislavaan

Slovakiassa oli kivaa ja saimme tutustua uusiin ihmisiin, kulttuuriin ja entuudestaan melko tuntemattomaan maahan. Isäntäkoulumme oli unkarinkielinen koulu MTAG ja matkalla mukana olivat Werner, Venla, Hanna ja Vanessa.

Maanantaina pidimme esitelmiä projektiin kuuluvista maista (Suomi, Slovakia, Ranska, Espanja ja Italia) ja myöhemmin iltapäivällä meille esiteltiin Bratislavan nähtävyyksiä.

Tiistaina menimme aamupäivällä veneellä Tonava-jokea pitkin Devinin linnalle. Myöhemmin iltapäivällä meillä oli aarteenetsintä Bratislavan vanhassa kaupungissa.

Keskiviikkona teimme ryhmissä blogia aikaisemmilta päiviltä. Tämän jälkeen kävelimme Slovakian parlamentille ja meille oli järjestetty opastettu kierros parlamentissa.

Torstaina matkustimme bussilla noin tunnin matkan Bratislavasta Červený Kameň nimiselle linnalle. Meillä oli sielläkin esittelykierros. Illalla meillä oli juhlat trooppisella teemalla.

Perjantaina viimeistelimme keskiviikkona aloitetut blogit loppuun ja esittelimme ne. Blogien jälkeen otimme viimeiset ryhmäkuvat, jonka jälkeen ranskalaiset ja italialaiset lähtivät. Koulu loppui aikaisemmin, joten loppupäivän vietimme isolla porukalla Bratislavan keskustassa.

Isäntäperheissämme oli mukavaa, vaikka englannin ymmärtämisen kanssa oli ongelmia.

Neuvoisimme, että jos on mahdollisuus päästä vaihto-oppilaaksi edes viikoksi niin kannattaa lähteä. Tällaisissa projekteissa parasta on uusiin ihmisiin ja kulttuureihin tutustuminen.

Erasmus+ Overcome -hankkeen teemat ovat liikunta, luonto ja hyvinvointi. Projektissa oppilaat osallistuvat erilaisiin ulkoilma-aktiviteetteihin ja oppimistehtäviin, joissa kehitetään yhteistyö- ja kommunikaatiotaitoja ja lisäksi kiinnitetään huomiota jokaisen henkilökohtaiseen hyvinvointiin ja kykyihin. Projektin nimi tarkoittaakin itsensä ylittämistä: rohkeutta kokeilla uusia asioita ja huomata omat kykynsä.

Erasmus+ Building Digital European Schools-hankkeen tavoite on tukea ja kehittää koulujen digitaalisuutta. Hankkeen puitteissa kartoitetaan oppilaiden ja opettajien digiosaamista sekä harjoitellaan erilaisten digitaalisten sovellusten ja laitteiden käyttöä. Hankkeen lopputuotoksena projektiin osallistuvat opettajat kirjoittavat eurooppalaisille kouluille suunnatun digioppaan, jossa jaetaan hyviä käytänteitä koulujen digitalisaation tueksi.

11

Harjurinteen koulun tämän kevään Erasmus-hankkeissa on yhteensä mukana 11 eri maata: Suomi, Espanja, Italia, Slovakia, Ranska, Kreikka, Portugali, Puola, Saksa, Slovenia ja Kypros.