Toimitko linja-autossa tunnollisemmin kuin joka neljäs suomalainen? Moni lipsuu lain velvoitteesta – "Vaiva on äärettömän pieni, mutta hyöty on valtava"

Turvavyötä käytetään henkilöauton etupenkillä ahkerammin kuin takana. Linja-autossa sitä käytetään harvemmin kuin henkilöautossa, vaikka siinäkin turvavyö voi pelastaa ihmishengen, muistuttaa Liikenneturva tiedotteessaan.

Tiedotteessa muistutetaan, että turvavyön käyttö on helppo liikenneturvallisuusteko. Se voi pelastaa ihmishengen riippumatta siitä, istuuko etu- vai takapenkillä, henkilö- vai linja-autossa.

– Vaiva turvavyön käytön eteen on äärettömän pieni, mutta sen hyöty on valtava. Vyön kiinnittämiseen ei mene montaakaan sekuntia, mutta se voi pelastaa ihmishengen, sanoo tiedotteessa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti.

Turvavyö on tiedotteen mukaan viime vuosisadan merkittävin liikenneturvallisuutta parantanut passiivinen turvavaruste. Se ei estä onnettomuutta mutta turvaa sen sattuessa.

Muukaan turvatekniikka, kuten turvatyyny, ei toimi suunnitellusti, jos henkilö ei pysy törmäyshetkellä istuimellaan.

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista joka neljäs kertoi, että ei välttämättä käytä turvavyötä linja-autossa silloin, kun se löytyy omalta istumapaikalta. Tiedotteessa muistutetaan, että riippumatta auton koosta oikein kiinnitetty turvavyö pitää ihmisen istuimellaan ja estää häntä iskeytymästä auton koviin sisäosiin törmäystilanteissa.

– Turvavyön käyttö linja-autossa on yhtä tärkeää kuin henkilöautossakin. Laki velvoittaa käyttämään turvavyötä myös bussissa, Ruutti muistuttaa.

Turvavöiden käyttövelvoite linja-autoissa on ollut voimassa vuodesta 2006 alkaen.

Liikenneturvan viimevuotisen seurannan mukaan henkilöautoissa etupenkillä matkustavista 97 prosenttia käytti turvavyötä. Sen käyttö oli yhtä yleistä taajamassa ja taajaman ulkopuolella.

Takapenkillä turvavyötä käytettiin hieman vähemmän kuin etupenkillä. Seurannan mukaan taajama-alueella turvavyötä käytti 90 prosenttia.

Ruuti sanoo, että ilman turvavyötä takapenkillä matkustava jyrää edessä istuvat törmäystilanteessa. Hän voi aiheuttaa kuolemanriskin turvavyötä käyttävälle etumatkustajalle.

– Tämä pätee sekä henkilöautoissa että busseissa, Ruutti jatkaa.

Turvavyö pelastaa tiedottee mukaan myös alhaisissa nopeuksissa. Enintään 7 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa saattaa aikuinen kyetä kolarissa käsillään estämään iskeytymisen rattiin, kojetauluun tai selkänojaan.

– Taajamanopeuksilla tapahtuvissa kolareissa ihmisen törmäyspaino on noin 40-kertainen. Käsillä ei kyetä estämään iskeytymistä tai autosta ulos sinkoutumista, Ruutti sanoo.

Liikenneturvan seuranta: Joka kymmenes jätti turvavyön kiinnittämättä takapenkillä – "He vaarantavat muidenkin hengen"

Poliisin tehovalvonnan karu tulos: Yli 800 ei käyttänyt turvavyötä

Joka viides lemmikinomistaja ei kiinnitä koskaan koiraansa tai kissaansa automatkoilla

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut