Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Osallistu Pursiseura ÖNS:n ja Loviisan Sanomien perinteikkääseen jääveikkaukseen ja voita 150 euron lahjakortti!

Komissio esittää Itärataa EU:n ydinverkkoon

Euroopan komission antamassa ehdotuksessa uudeksi TEN-T-asetukseksi esitetään Itärataa eli Lentorata—Porvoo—Kouvola -linjausta mukaan vuoteen 2040 mennessä valmistuvaan laajennettuun EU:n liikenteen ydinverkkoon.

TEN-T-verkko koostuu tällä hetkellä kahdesta tasosta: vuoteen 2030 mennessä rakennettavasta ydinverkosta (core network) ja vuoteen 2050 mennessä rakennettavasta kattavasta verkosta (comprehensive network).

Uudessa ehdotuksessa näiden rinnalle on tulossa kolmas taso: vuoteen 2040 mennessä toteutettava laajennettu ydinverkko (extended core network), johon myös Itärataa esitetään mukaan.

Itärataa on esitetty mukaan laajennettuun ydinverkkoon matkustajaliikenteen raideyhteytenä. Tavaraliikenteen osalta Itärataa on esitetty mukaan vuoteen 2050 mennessä rakennettavaan kattavaan verkkoon.

Ehdotuksen verkot muodostavat tulevaisuudessa Euroopan kestävän liikenteellisen selkärangan ja käsittävät liikenneverkon strategisesti merkittävämmät osat sekä tärkeimmät solmukohdat.

Suomen kannasta päätetään kevättalvella eduskunnassa. Neuvottelut uudistuksesta alkavat neuvoston työryhmässä ja Euroopan parlamentissa alkuvuodesta 2022.

− Pääsy mukaan TEN-T verkkoon vahvistaisi Itäratahankkeen asemaa ja edesauttaisi sen toteutumista. Itärata nousee tälläkin saralla samalla viivalle muiden suurten raidehankkeiden kanssa, Joensuun strategiajohtaja Sami Laakkonen sanoo.

Itäradan mukaan pääseminen TEN-T verkkoon vaikuttaisi myönteisesti myös hankkeen EU-rahoitusmahdollisuuksiin. Rahoituksessa ovat painottuneet erityisesti raideliikenteen hankkeiden suunnittelu ja toteutus.

EU-tuen saaminen hankkeille edellyttää aina kansallista rahoitusta. EU-rahoitusta on saatavilla tulevalla ohjelmakaudella (2021–2027) hankkeiden rakentamiseen enintään 30 prosenttia ja suunnitteluun 50 prosenttia.

Itäradan suunnittelua varten perustettavan hankeyhtiön valmistelu etenee hyvää vauhtia kohti yhtiön perustamista. Perustettavan hankeyhtiön toimialana ja tehtävänä olisi Lentorata-Porvoo-Kouvola-linjausta koskevaan raidehankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

− Kyseessä on kauaskantoinen hanke, joka vastaa hyvin itäisen Suomen liikenteen ja aluekehityksen tavoitteisiin. Käynnistettäessä Itäradan suunnittelu nopeasti hanke saadaan toteutettua 2030-luvun aikana, Kouvolan kehitysjohtaja Petteri Portaankorva näkee.