Kasvava kiinnostus kestävään kehitykseen näkyy suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Jo lähes kaksi kolmesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa. Suomessa kestävän kuluttamisen etunenässä ovat ostovoimaiset suuret ikäluokat, kun taas Euroopassa nuoret kuluttavat muita ikäluokkia vastuullisemmin, selviää Intrumin Kuluttajien maksutapatutkimuksesta.
Intrumin tiedotteessa kerrotaan, että tutkimuksen mukaan vastuullisuus näkyy myös kuluttajien odotuksissa yrityksille. Kolmasosa suomalaisista ja 41 prosenttia 18–21-vuotiaista ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin.
Tämän viikon perjantaina vietetään taas Black Friday -ostospäivää. Tämä päivä on monissa maissa vuoden suurin vähittäiskaupan alennusjuhla. Suomessa Black Friday näkyy erityisesti kodintekniikassa ja urheilukaupassa.
Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala kertoo maksutapatutkimuksen osoittavan, että kestävä kehitys nousee kuluttajien asialistalla yhä korkeammalle. Tässä suomalaiset ovat keskimääräistä eurooppalaista edellä.
– Suomessa erityisesti ostovoimaiset suuret ikäluokat, niin kutsutut boomerit, ajavat kestävää kehitystä. Euroopassa taas nuoret ovat muita ikäluokkia kiinnostuneempia vastuullisuudesta. Kuluttajat myös vaativat yhä enemmän yrityksiä vastuuseen niiden kestävän kehityksen sitoumuksista, Iskala kertoo tiedotteessa.
Hänen mukaansa erityisesti nuorempi sukupolvi käyttää kulutustaan keinona painostaa yrityksiä vastuullisuuskysymyksissä.
– Vaikka kuluttajien aikomukset eivät aina käänny toiminnaksi. Näyttää kuitenkin siltä, että kulutuspäätöksissä vastuullisuuden merkitys on kasvussa, Iskala jatkaa.
Pienituloisista lähes seitsemän kymmenestä sanoo, että noudattaisi kestävämpää elämäntapaa, jos heillä olisi siihen varaa.
Suomalaiset kuluttajat myös odottavat yritysten noudattavan heidän arvojaan ja ovat valmiita rankaisemaan epäeettisiä yrityksiä.
Intrumin Kuluttajien maksutapatutkimus (European Consumer Payment Report) tutkii eurooppalaisten kuluttajien arkea; heidän kulutuskäyttäytymistään, maksukykyään sekä taloudenhallintaansa.
Raportti perustuu Longituden 24 Euroopan maassa toteuttamaan ulkoiseen kyselyyn ja tutkimukseen. Tutkimuksen kenttätyöt tehtiin 21.7.–26.8.2021.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 24 012 kuluttajaa. Maakohtainen otanta oli vähintään 1 000 vastaajaa. He olivat vähintään 18-vuotiaita. Tutkimuksen tulokset on painotettu vastaamaan maiden väestön sukupuoli- ja ikärakennetta.