Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Black Friday avaa joulukaupan – mutta ovatko Cyber Monday ja Singles Day myös tuttuja?

Black Fridaystä on muodostunut yhä tärkeämpi kauppapäivä Suomessa. Samalla se aloittaa joulukaupan, sillä joka neljäs suomalainen aikoo lähteä joululahjaostoksille kampanjapäivänä, Postin teettämä kysely kertoo.

– Joululahjojen ostaminen aloitetaan entistä aiemmin. Poikkeuksellinen korona-aika siirsi joulukauppaa entistä enemmän verkkoon, ja viime vuonna erityisesti Black Friday -kampanjat olivat todella suosittuja. Tuore tutkimuskin tämän vahvistaa: Black Friday on meille suomalaisille tuttu, silloin tehdään paljon ostoksia, ja ostokset tehdään nimenomaan verkossa, sanoo Tommi Kässi, joka vastaa Postin suurista kotimaisista paketti- ja verkkokauppa-asiakkuuksista.

Loppuvuoden sesongin kampanjapäivistä ylivoimaisesti tunnetuin on Black Friday: 94 % kyselyyn vastanneista kertoi tehneensä silloin ostoksia tai tuntevansa päivän nimeltä.

Naisista 97 % tunsi Black Fridayn vähintään nimeltä, miehistä 91 %. Cyber Mondayn tunsi noin puolet (52 %), samoin Singles’ Dayn (46 %).

Kolmannes suomalaisista kertoi tehneensä useita ostoksia Black Fridayna viime vuonna.

Tarjouksista ostetaan paitsi itselle, myös läheisille: noin neljäsosa (26 %) vastanneista aloitti joululahjojen hankkimisen Black Fridaysta. Erityisesti liikkeellä olivat 18–24-vuotiaat (38 %) ja naiset (29 %).

Joululahjojen ostaminen aloitetaan entistä aiemmin

Postin teettämä kyselytutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n kuluttajapaneelissa lokakuussa. Siihen vastasi 1 000 henkeä.

Yhdysvalloissa kehitetty Black Friday on perjantaina 26.11. Kiinalaislähtöinen Singles’ Daytä juhlittiin torstaina 11.11. Cyber Monday verkkokaupan alepäivä, ja se on 29.11.