Digiongelmat aisoihin–"Itse ajattelen niin, että ihan pienestä ongelmasta ei kannata isoja summia maksaa"

Samy Broman auttaa digiongelmissa etänä Liljendalista käsin. Yritys on aivan uusi. Mika Mykkänen
Mika Mykkänen

Mika Mykkänen

Digitaalisuus vyöryy koteihin erilaisten laitteiden kautta halusipa sitä tai ei. Mutta mitä tehdä, jos tietokone temppuilee, matkapuhelin ei päivity tai taulutietokone jumittelee, eikä oma osaaminen riitä.

Apu löytyy Liljendalista, jonne Samy Broman on perustanut apua tarjoavan yrityksen.

– Yrityksen nimi on Liljetech Oy, ja ensimmäinen palvelu on henkilökohtainen tekninen tuki yksityishenkilöille digitaalisten laitteiden kanssa, Broman kertoo.

Kaksikielinen palvelu on nimeltään Digimentor ja se keskittyy tarjoamaan apua niin tietokoneiden, kännyköiden kuin taulutietokoneiden ongelmissa.

– Ideana on, että aina on sama tuttu henkilö, jolle ongelmien ilmaannuttua voi soittaa. Samalla myös minä opin tuntemaan asiakkaan, hänen laitteensa ja tiedän mitä ongelmia on ollut aiemmin.

Hän uskoo, että myös asiakkaalle on mukavampaa soittaa tutulle ihmiselle kuin kasvottomalle henkilölle jonnekin kauas.

Broman työskenteli 14 vuotta kodinkoneiden ja nykyelektroniikan parissa ja sen jälkeen pankissa parisen vuotta.

Havainto oli, että teknistä tukea laitteiden kanssa tarvitaan edelleen, vaikka diginatiivit ovat kohta valtaväestöä.

– Näen, että palveluntarve on vanhemmassa väestönosassa, mutta tämä käy myös perheille ja yksityisille henkilöille.

Ongelmat voivat olla arkisia, kuten salasanan nollaamista, puhelimen päivitystä tai erilaisten asetusten laittamista tietoteknisiin laitteisiin.

Hän tietää, että teknistä tukea tarjoavia palveluja on jo tarjolla useita, mutta ne ovat usein melko hinnakkaita. Broman sanoo, että niihin uppoaa satasia helposti.

– Itse ajattelen niin, että ihan pienestä ongelmasta ei kannata isoja summia maksaa.

Yritys tarjoaa poikkeavaa lähestymiskulmaa kuukausihinnoitellulla palvelulla, jossa asiakas saa apua etäyhteyden kautta suoraan kotiin. Peruspalvelun hinta jää alle kolmenkymmenen euron kuukaudessa.

– Otan etäyhteyden asiakkaan laitteeseen ja katsomme yhdessä, mikä ongelmana on.

Palveluun saa liitettyä myös esimerkiksi virustorjunnan.

Apua saa palvelunumerosta tai kirjautumalla järjestelmään tai kysymällä www.digimentor.fi -nettisivuston chatista apua. Kotikäynnit onnistuvat lähialueella ja käymäänkin saa tulla.

Yrityksen toimipiste sijaitsee Sävträskissä. Katutasossa on vakuutusyhtiön tila ja Liljetech toimii rakennuksen alakerrassa.

Tilat ovat valoisat, tilavat ja toimintaan sopivat. Toimiston yhdellä seinällä on valoja sekä vihreä taustakangas. Kuvausnurkkauksessa on tarkoitus tuottaa vinkki- ja kurssivideoita tukipalvelun nettisivustolle.

– Se on tarkoitettu heille, jotka haluavat oppia vielä lisää.

Palveluja esitellään niistä kiinnostuneille erillisessä esittelypäivässä CoWork Loviisassa Kuningattarenkadulla.

Luvassa on tutustumistarjouksia ja tietoa palvelusta sekä apua sen käyttöönotossa.

– Ensimmäinen tilaisuus on ensi viikon perjantaina, hän kertoo.

Niitä on luvassa myös lisää.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.