Uusi taksilaki kasvattanee luottamusta alaa kohtaan

Taksilaki: Taksilain ”korjaussarja” pääosin voimaan toukokuun alussa. Lakimuutos myös kiristää myös koulutusvaatimuksia. Harmaan talouden torjuntaa helpotetaan edellyttämällä, että kaikista taksikyydeistä kerätään laissa määritellyt tiedot sähköisesti.

Taksin tunnistaa toukokuun alusta lähtien taas valaistusta kuvusta katolla, kun taksilain muutokset tulevat voimaan. Myös taksamittari tulee uudelleen pakolliseksi, mutta vasta syyskuun 1. päivänä. Syyskuussa tulevat voimaan myös uudet hinnoittelumääräykset.

Edellisellä hallituskaudella tehty taksilain uudistus höllensi taksien sääntelyä monella tapaa ja nyt sääntely taas kiristyy.

– Taksisääntelyn korjaussarjan tarkoitus on palauttaa asiakkaiden luottamus turvalliseen kyytiin ja yrittäjien luottamus alan tulevaisuuteen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ministeriön tiedotteessa.

Muutosta vuonna 2017 voimaan tulleeseen taksilakiin ovat toivoneet asiakkaat, viranomaiset ja taksiyrittäjät. Voimassa olevassa laissa esimerkiksi taksikupu tai taksamittari eivät ole olleet pakollisia.

Taksimatkan hinta tai hinnan määräytymisen perusteet on nytkin voimassa olevan lain mukaan kerrottava asiakkaalle etukäteen eikä tämä muutu toukokuussa.

Jos kyydin hinta ei ole kiinteä, hinnoittelussa pitää pian käyttää tiettyä hinnoittelurakennetta, esitettävä esimerkkimatkan hinta ja käytettävä hinnan määrittelyssä mittauslaitelain mukaista taksamittaria. Taksimatkojen hintoja ei säännellä, mutta uuden lakimuutoksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficom seuraa hintoja ja jos ne eivät ole kohtuullisia, virasto voi asettaa enimmäishintoja.

Hyvää on, että pitää Y-tunnus olla sekä valokupu katolla.

Kaj Littman, taksiyrittäjä

Taksivalaisimen eli taksikuvun pakollisuuteen on yritys- ja edustusajoja koskevia poikkeuksia.

Lakimuutos myös kiristää myös koulutusvaatimuksia.

Taksinkuljettajakokeen aihealueet ja kysymysten vähimmäissisältö määritellään entistä tarkemmin niin, että niissä huomioidaan aiempaa paremmin esimerkiksi matkustajien turvallisuudesta huolehtimista ja erityisryhmien kanssa toimimista.

Taksiyrittäjiltä vaaditaan jatkossa Y-tunnus jo taksiliikenneluvan myöntämisvaiheessa ja luvan saadakseen on suoritettava yrittäjäkoulutus ja -koe. Niiden yrittäjien, jotka ovat saaneet luvan ilman yrittäjäkoulutusta ja -koetta, pitää suorittaa ne lain siirtymäaikana. Taksiliikennelupa tai sen jäljennös pitää olla aina mukana ajoneuvossa.

Harmaan talouden torjuntaa helpotetaan edellyttämällä, että kaikista taksikyydeistä kerätään laissa määritellyt tiedot sähköisesti.

Toivotaan, että uudistus suitsii harmaata taloutta alalta.

Mir Al Take, laadunvalvoja

Vuodesta 1988 alkaen taksiyrittäjänä toiminut Kaj Littman pitää uudistusta pääosin kelvollisena ja epämäärästen suhareiden määrää vähentävänä, mutta varjopuolena on byrokratian lisääntyminen.

– Siinä uudessa laissa on puolensa. Hyvää on, että tottakai pitää Y-tunnus olla sekä valokupu katolla ja taksamittari käytössä.

– Toisaalta tositteet joka matkasta pitää olla myös paperimuodossa, ja niitä pitää säästää useita vuosia. Ne kuitenkin tulostetaan yleensä lämpöpaperille eikä niissä teksti säily kovin pitkään luettavana, Littman pohti.

Loviisan taksiasemalla vieraillut Lähitaksin laadunvalvoja Amir Al Take pitää taksilain uudistusta pääosin myönteisenä asiana.

– Toivotaan, että se suitsii harmaata taloutta ja vähentää alalta niitä toimijoita, jotka eivät pelaa reilua peliä asiakkaiden suuntaan eikä muutenkaan, Al Take sanoi.

Laadunvalvoja vastaa Al taken mukaan aiempia taksitarkastajia. Tehtäviin kuuluu vastata siitä, että sopimuskuljettajat noudattavat Lähitaksin kanssa sovittuja laatusopimuksia.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut