Hallitus päätti aloittaa itäradan suunnittelun, mutta pitää rantarataa yhä vaihtoehtojen joukossa.

Hallitus päätti aloittaa lentokentältä Porvoon kautta Kouvolaan kaavaillun raideyhteyden suunnittelua, mutta pitää Porvoosta Loviisan kautta Kotkaan suunniteltua rantarataa yhä vaihtoehtojen joukossa. Juha Rika

Maan hallituksen keskiviikkona tekemä päätös käynnistää Itäradan suunnittelu Kouvolan kautta ei sulje Itäistä rantarataa pois yhtenä vaihtoehtona, todetaan rantaratakuntien yhteisessä tiedotteessa.

– Me jatkamme vaikuttamista pitkäjänteisesti, toteavat Loviisan, Pyhtään, Kotkan, Haminan ja Virolahden kaupunkien ja kuntien johtajat.

– Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksessä todettiin erikseen, että päätös ei sulje pois muiden idän suunnan liikenneyhteyksien kehittämistä, tiedottavat kunnat.

– Itäradan rakentamisesta päätetään vasta tulevina vuosikymmeninä ja uskomme ajan käyvän Kotkan ja Loviisan kautta kulkevan rantaradan hyväksi. Kaupunkien, maakuntaliittojen ja valtion tulee kaavoitus- ja maankäyttöratkaisuilla varmistaa Itäisen rantaradan säilymisen toteuttamiskelpoisena vaihtoehtona, kunnanjohtajat toteavat.

Kotkan kaupungin lähettämän tiedotteen olivat allekirjoittaneet Loviisan kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blom, Pyhtään kunnanjohtaja Jouni Eho, Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö, Haminan kaupunginjohtaja Hannu Muhonen sekä Virolahden kunnanjohtaja Veli-Matti Pulli.

– Väyläviraston selvitykset osoittivat, että Itäisen rantaratavaihtoehdon potentiaali on suurempi tavaraliikenteessä ja kansainvälisten yhteyksien vahvistamisessa Pietarin kautta Venäjälle.

– Rannikon ratayhteys palvelisi koko maan elinkeinoelämää ja vientiä ja kytkisi kokonaan uuden työmarkkina-alueen pääkaupunkiseudun kasvuun.

– Nämä tekijät vaikuttavimmin vahvistaisivat Suomen pitkän aikavälin kilpailukykyä. Samalla se toisi kokonaan uusia ihmisryhmiä ilmastoystävällisen raideliikenteen piiriin, mitä Kouvola-vaihtoehto ei tee, tiedotteessa todetaan.

– Ratalinjaus tehtiin poliittisin perustein ja kapea-alaisesti vain kotimaan henkilöliikenteen näkökulmasta. Isojen ratapäätösten vaikutukset ulottuvat sadan vuoden päähän, mikä edellyttäisi strategista näkemystä Suomen kokonaisedusta.

– Hallitus ei tehnyt hallitusohjelmaansa kirjattua laaja-alaista selvityksen isojen ratahankkeiden vaikutuksista ja jätti noudattamatta tiedolla johtamisen periaatettaan. Valitulla linjauksella ei myöskään ole varausta Uudenmaan maakuntakaavassa, rantaratakuntien tiedotteessa todetaan.

– Koronapandemia kasvattaa valtion velkaa eikä kaikkia suuria ratahankkeita kyetä toteuttamaan tulevina vuosikymmeninä. Tulevat hallitukset joutuvat miettimään monta kertaa, kannattaako kahta miljardia euroa investoida Kouvola-vaihtoehdon tuomaan 13 minuutin aikasäästöön.

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös Itäradan ratalinjauksesta ja hankeyhtiön perustamisesta antoi hallitukselle valmistelumandaatin. Hankeyhtiön perustaminen edellyttää vielä muun muassa eduskunnan rahapäätöstä ja hallitukselta varsinaista yhtiön perustamispäätöstä.

Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula pitää torstaiaamuna uutisoitua hallituksen talouspoliittisen ministerivalikokunnan linjausta asettua Lentorata–Porvoo–Kouvola -itäratalinjauksen taakse erinomaisena uutisena Porvoolle ja itäiselle Suomelle.

– Radan varsinainen toteutuminen vaatii vielä paljon työtä, mutta hanke etenemässä nyt selkeästi kohti konkreettista toteutumista, Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula toteaa kaupungin tiedotteessa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.