Prima Donna toi koelastin puuhaketta Virosta Isnäsin satamaan, joka hakee lupaa 150 000 tonnin rahtimääriin vuodessa

Prima Shipping-varustamon Prima Donna -alus lastasi koe-erän virolaista haketta Isnäsin satamaan syyskuun lopulla. Satamakäynti sujui hyvin, vaikka aluksen syväys on 4,68 metriä ja väylän virallinen kulkusyvyys 4,2 metriä. Tuomo Stoor
Arto Henriksson

Arto Henriksson

Vuosi sitten uusille omistajille siirtyneessä Isnäsin satamassa nähtiin viikko sitten vuosikymmeniin ensimmäinen suurehko rahtilaiva, kun 88-metrinen Prima Donna -kuivarahtialus toi satamaan suuren määrän puuhaketta Virosta.

Prima Donnan syväys on 4,68 metriä ja Isnäsin väylän virallinen syväys on 4,2 metriä, mutta satamakäynti sujui ongelmitta. Aluksen lastiruuman tilavuus 4920 kuutiometriä.

- Laivassa oli niin paljon haketta kuin sinne mahtui, ja kaikki sujui ongemitta. Lasti saatiin purettua suunnitellusti ja laiva lähti täältä tyhjänä, kertoi Isnäs Port Oy:n toimitusjohtaja Esa Keinänen.

Hänen mukaansa kyseessä oli ensimmäinen koe-erä puuhaketta, joka oli peräisin Virosta. Jatkossa haketta on tulossa mahdollisesti kymmeniä laivalasteja vuodessa.

Isnäsiin rahdatun hakekuorman omistaja on norjalaisen Geminor-konsernin suomalainen tytäryhtiö GemiFin Oy, joka on myös Loviisan sataman asiakas. GemiFin Oy on jätteiden energiahyödyntämiseen, materiaalihyödyntämiseen sekä käsittelyyn erikoistunut resurssienhallintayritys.

Yhtiö toimittaa vuosittain satoja tuhansia tonneja erilaatuisia jätejakeita Suomen ja lähialueiden polttolaitoksiin. Yhtiön mukaan Isnäs sopisi hyvin hakesatamaksi.

- Tämä oli ensimmäinen testilaivaus, joka sujui hyvin. Jatkosta ei ole sopimuksia, mutta kyllä meidän tavoitteena on lisätä hakekuljetuksia pääkaupunkiseudun lämpökattiloille, joita rakennetaan koko ajan lisää, kertoi GemiFin Oy:n kehitysjohtaja Pasi Saarinen.

- Lähellä on toki muitakin satamia, kuten Loviisassa ja Porvoossa, mutta Isnäsissä on omat etunsa, kuten se, että siellä on riittävästi vapaata tilaa, Saarinen arvioi.

Yhtiön maajohtajan Ismo Hiltusen mukaan aloite koelaivauksesta tuli Isnäsin satamalta, johon tarjoukseen haluttiin testimielessä tarttua. Hänen mukaansa Isnäsiin laivattiin puhdasta biohaketta, eikä jätehaketta.

Isnäsin satamalla ei vielä vielä hyväksyttyä ympäristölupaa. Lupahakemusta koskeva lausunto käsiteltiin toukokuussa Loviisan rakennus- ja ympäristölautakunnassa, ja on parhaillaan Etelä-Suomen avi:n käsittelyssä.

- Lupa on käytännössä jo lähes valmis. Siellä puuttuu vähän osia yva-selvityksestä, joiden jälkeen lopullisen luvan pitäisi tulla, kommentoi Keinänen.

Lupahakemuksen mukaan sataman pääasialliset lastityypit olisivat puu, puhdas kierrätyspuu, painekyllästetty puu, puhdas kiviaines, rakennustarvikkeet ja kierrätysbetoni. Lisäksi sataman kautta kulkisi erilaisia vaarattomia jakeita, kappaletavaraa sekä lannoitteita ja kalkkia.

Hakemuksen mukaan sataman kautta kulkisi vuosittain enimmillään noin 150 000 tonnia erilaisia rahteja. Rahtiliikennettä satamaan olisi kello 7 ja 22 välillä tarpeen mukaan arviolta 14 - 26 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Ympäristöluvan myötä Isnäsin satama ryhtyisi kilpailemaan rahdeista muiden satamien, erityisesti Loviisan sataman kanssa.

Loviisan kaupunginjohtajan Jan D. Oker-Blomin allekirjoittamassa Loviisan kaupungin lausunnossa todetaan, että "toiminnan merkittävin riskitekijä olisi mahdollinen alusonnettomuus. Isnäsiin johtaa varsin pitkä, kapea, matala 4,2 metrin syvyinen, mutkainen ja valaisematon väylä, joten turvallisen liikennöinnin järjestäminen tulee varmistaa. Talvimerenkulkua ei ole myöskään hakemuksessa käsitelty. Satamaan ei turvata talvimerenkulun palveluita, koska Pernajan 6 metrin väylä kuuluu toiseen väyläluokkaan."

Isnäsin satama kuuluu Natura-alueeseen, ja saha-alue on merkitty kulttuurihistoriallisesti merkittäväksi ympäristöksi.

Isnäsin satama siirtyi Esa Keinäsen johtamalle Isnäs Port Oy:lle vuoden 2019 syyskuussa. Ostettu alue koostuu 9,7 hehtaarista maata ja noin 29,7 hehtaarin vesialueesta. Lämmintä tilaa on noin 1400 neliömetriä ja kylmää tilaa noin 3700 neliömetriä.

Poikkeustilanne jarruttaa – Isnäsin satama elää vielä hiljaiseloa

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.