Uutta asfalttia Ilolan ja Koskenkylän välille – sen jälkeen Porlammille johtavalle tielle

Kahdelle tielle on Loviisan seudulla nyt luvassa uutta asfalttia syys-lokakuun aikana. Ensimmäisenä on alettu päällystää tietä 170. Arto Henriksson
Riitta Ketola

Riitta Ketola

Loviisan seudulla on aloitettu asfaltointitöitä. Ne ovat parhaillaan meneillään Porvoon Ilolan ja Loviisan Koskenkylän välisellä osuudella tiellä 170. Sen jälkeen vuorossa on Kuutostieltä Porlammille johtava tie 1771.

ELY-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Vasama kertoo, että Ilolan ja Koskenkylän välisellä tiellä aloitettiin valmistautuminen asfaltointiin viime viikolla ja näihin aikoihin aloitellaan itse asfaltointia.

– Työ on aikataulutettu valmistuvaksi syyskuun loppuun mennessä.

Tämän jälkeen kalusto siirtyy Porlammille johtavalle tielle.

– Siellä päällystystyöt alkavat syyskuun lopulla.

Valmista pitäisi olla 6. lokakuuta mennessä. Säiden vaihtelut voivat kuitenkin tuoda viivästyksiä.

– Kun syksy etenee, niin epävarmuus aikataulujen pitävyydestä lisääntyy. Jos on kovia sade- ja myrskypäiviä, se helposti venyttää aikataulua.

– Vesi saattaa heikentää uuden päällysteen tarttumista alustaan ja haittaa myös tiivistämistä. Jos sataa kovasti tai alusta on hyvin märkä, niin silloin työ pitää keskeyttää. Samanlaisia ongelmia tulee, jos on oikein kylmä lämpötila.

Vastaavasti hellepäivätkin voivat pidentää työn valmistumista. Ongelmia aiheutuu siitä, että päällyste ei tahdo jäähtyä tarpeeksi nopeasti.

– Asfalttimassa on levitysvaiheessa 150-asteista. Siitä sen pitäisi jäähtyä 50-60 asteeseen, jotta siihen voitaisiin laskea liikenne, eikä asfaltti lähtisi urautumaan liikenteen alla.

Paras sää asfaltointiin on kesäinen pilvipouta.

Talvet ovat Tuomas Vasaman mukaan menneet sellaisiksi, että vielä marraskuussa ja jopa joulukuussakin on tehty päällystystöitä.

– Tärkeimmät työt pyritään saamaan valmiiksi sitä ennen, mutta pienempiä kohteita voidaan vielä tehdä.

Talvet ovat viime vuosina muuttuneet vaihteleviksi säiltään, mikä puolestaan vaikuttaa asfaltin kestävyyteen.

– Kosteus ja nollan ympärillä sahaava lämpötila on pahin asia päällysteen pitkäaikaiskestävyyden kannalta. Vesi jäätyy ja sulaa huokosissa ja lähtee helposti irrottamaan kiviä. Se myös lisää nastarengaskulutusta merkittävästi, jos päällyste on märkä.

Tuomas Vasama kertoo, että ensi vuonna päällystettävien kohteiden suunnittelu on jo aloitettu. Lopullisesti kohteet lyödään lukkoon vuodenvaihteen jälkeen, mutta monesti määrärahat tarkentuvat vielä kevään kuluessa.

– Kohde-ehdokkaita on pitkä lista, joista niistä joudutaan valitsemaan järkevästi kilpailutettavat kokonaisuudet.

ELY-keskuksella on varsin tarkat tiedot siitä missä kunnossa tiet ovat. Lisäksi palautetta tulee paljon tienkäyttäjiltä.

– Olemme myös yhteyksissä kuntiin sekä erilaisiin järjestöihin, joista palautetta tulee.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.