Takavalon hankkiminen ei jää hinnasta kiinni - Valon vähentyessä näkeminen ja muille näkyminen korostuvat liikenteessä

Niclas Sjöblom Sportiasta sanoo, että paras paikka takavalolle on satulan alla. Siellä valo pysyy myös sateelta suojassa. Mika Mykkänen
Mika Mykkänen

Mika Mykkänen

Polkupyörien takavalopakko astui voimaan kesäkuussa uuden tieliikennelain myötä, mutta nyt kesän kääntyessä syksyksi takavalo on erityisen ajankohtainen turvavaruste polkupyörällä liikkuvalle.

Niclas Sjöblom Team Sportia Loviisasta kertoo, että takavaloja on myyty kesäkuusta lähtien, kun uusi tieliikennelaki astui voimaan.

Halvimmillaan takavalon saa alle kymmenellä eurolla, joten hinnasta hankinta ei jää kiinni.

Näppituntuma liikkeessä on, että pyörän takavalo on otettu hyvin vastaan kaiken ikäisten pyöräilijöiden keskuudessa.

Asentamisessa ei myöskään tarvitse tuhrata aikaa.

– Nämä ovat myös helppoja kiinnittää. Paras paikka on satulan alla, jolloin valo pysyy sateelta suojassa.

Kiinnitys tapahtuu kumisella lenkillä vaivattomasti.

Takavaloja on paristokäyttöisiä ja USB-portin kautta ladattavia.

Irtotakavalojen lisäksi pyöränvalmistajista ainakin Crescent on laittanut jo muutaman vuoden ajan pyöriinsä kiinteän takavalon.

– Niissä on melkein kaikissa tarakkamalleissa takavalo valmiina.

Sjöblom arvioi, että takavalo on turvallisuuden kannalta lähes etuvaloa tärkeämpi.

Komisario Asko Sartanen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta kertoo, että polkupyörien takavalojen valvonta kuuluu osana poliisin tavanomaiseen liikennevalvontaan.

– Tällaista kevyen liikenteen valvontaa pyritään tekemään erityisesti taajamissa ja hämärän aikaan.

Poliisi pitää tärkeänä, että valo on toimintakuntoinen ja riittävän voimakas, jotta se näkyy kunnolla.

– Kyse on liikenneturvallisuudesta ja muiden tienkäyttäjien huomioimisesta.

Takavalo voi olla kiinnitettynä myös kypärään tai vaikkapa reppuun.

Valottomalla pyörällä ajavalle on luvassa rangaistus.

– Pääsääntönä on, että asia käsitellään liikennerikkomuksena ja asiasta voidaan määrätä liikennevirhemaksu.

Liikennevirhemaksun suuruus on 20 – 200 euroa. Esimerkiksi jalankulkijan liikennesääntörikkomuksesta määrättävä liikennevirhemaksu on 20 euroa, mutta moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajan liikennesääntörikkomuksesta liikennevirhemaksu on 100 euroa. Liikennevirhemaksu korvasi uuden tieliikennelain myötä tieliikenteen rikesakon, jota käytettiin 1980-luvun alusta alkaen.

Valot ovat pyöräilijälle tärkeä turvallisuustekijä, kun matkaa taitetaan sadekelillä tai kun näkyvyys on muutoin huono.

– Se, että itse kokee näkevänsä polkea pelkän katuvalaistuksen varassa, ei vielä tarkoita, että muut tiellä liikkujat huomaisivat valottoman pyöräilijän, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa muistuttaa tiedotteessa.

Valot ovat yhtälailla tarpeelliset niin valaistussa taajamassa kuin pimeällä tiellä.

Myös valojen värillä on väliä. Lain mukaan takavalon oltava punainen ja etuvalon vaalea.

– Pimeällä näkyvyyttä edistävät myös pyöräilijän heijastimet, heijastavat vaatteet tai heijastinliivi.

Piippa muistuttaa, että vanhempien tehtävänä on varmistaa lapsensa pyörän valot ja muut heijastimet.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.