Lähes puolet suomalaisista kertoo kokevansa kotihäpeää. Jopa viidennes kokee sitä aina tai usein.
Lisäksi yli puolet suomalaisista haaveilee viihtyisämmästä kodista, ilmenee sähköisenä toteutetusta paneelitutkimuksesta. Vastaajia oli elo-syyskuussa vähän yli tuhat ja kyselyn teetti vuokranantajayhtiö Sato.
Vastaajista 74 prosenttia kertoo, että arki tuo kotiin epäjärjestystä tavara- tai vaatekasoina. Pysyviä kasoja kodeista löytyy reilulla viidesosalla.
Noin neljännes niistä vastaajista, joille kasoja syntyy, tuntee tavarakasoista häpeää usein.
Sotkuinen koti voi myös aiheuttaa paineita useammille eikä sotkuista kotia haluta näyttää ulkopuolisille, sillä tutkimuksen mukaan jopa 90 prosenttia suomalaisista siivoaa ennen vieraiden tuloa.
Ammattijärjestäjä, tietokirjailija Ilana Aalto pitää lukemia harmillisen korkeina. Hänen mukaansa tavaroiden kasaantuminen kertoo suoraan arjen kuormittavuudesta ja siitä, että monilla on tavaraa enemmän kuin mistä jaksaa huolehtia.
– Suomessa siistiä kotia pidetään kunnollisuuden mittana. Häpeää koetaan etenkin, kun tarkastelemme kotia toisten silmin. Kuvittelemme, että kaikilla muilla on siistimpää, Aalto toteaa Saton tiedotteessa.
Aallon kokemuksen mukaan monet kokevat painetta kyläilyistä ja perhejuhlista, ja saattavat aloittaa siivoamisen ja ylimääräisen tavaran piilottamisen viikkoja ennen tilaisuutta.
– Koti puunataan epärealistisen siistiksi, jotta arkinen sekaisuus ei paljastuisi. Ei ihme, että kyläily on vähentynyt jo 40 vuoden ajan.
Kotiin liitetään kuitenkin useimmiten positiivisia tunteita. Saton kyselyssä vastaajista 45 prosenttia nostaa kärkeen onnen, 43 prosenttia ilon ja 38 prosenttia kiitollisuuden.
Monelle myös keskeneräisyys kotona on tuttu tunne. Riittämättömyyttä omaan kotiin liittyen kokee 16 prosenttia vastaajista.
Suurin osa suomalaisista on tyytyväisiä kotinsa sisustukseen, siisteyteen ja viihtyisyyteen.
Silti yli puolet haaveilee vielä viihtyisämmästä kodista, mutta esteeksi koetaan rahanpuute, ajanpuute ja osaamisen puute.
Vastaajista ainoastaan seitsemän prosenttia kokee, ettei esteitä ole vaan he tekevät jatkuvasti työtä viihtyisämmän kodin eteen.
Sosiaalisessa mediassa ja muissa medioissa esitettävät kodit luovat reilulle kolmannekselle vastaajista paineita oman kodin sisustamiseen ja järjestämiseen.
Aalto kannustaa suhtautumaan tällaisiin kuviin silmäkarkkeina, joista voi nauttia ilman, että tarvitsee itse tavoitella samaa.