Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi tieliikennelaki velvoittaa pyöräilijän käyttämään punaista takavaloa.
Takavalon käyttö on pakollista ja sen merkitys korostuu syksyllä iltojen pimetessä. Sitä tulee käyttää aina, kun ajaa pimeän tai hämärän aikaan tai kun näkyvyys on muuten huonontunut.
Takavalolle ei laissa ole määrätty punaista väriä tarkempia vaatimuksia. Se voi siis olla kiinnitettynä pyörän ohella esimerkiksi kuljettajan kypärään tai reppuun.
Taaksepäin punaista valoa näyttävän valaisimen lisäksi polkupyörässä on oltava valkoinen tai keltainen etuvalo.
Lisäksi erottuvuutta parantavat muut vaaditut varusteet, kuten etu-, taka- ja sivuheijastimet sekä soittokello.
Halvimmat valot maksavat marketeissa muutaman euron.
Valottomalle pyöräilijälle voi rapsahtaa 40 euron liikennevirhemaksu. Poliisitarkastaja Konsta Arvelinin mukaan poliisi seuraa syksyllä muun liikennevalvonnan ohessa myös pyöräilijöiden valojen käyttöä.
– Jos pyöräilijältä pimeässä puuttuu etu- tai takavalo, voi poliisi antaa huomautuksen. Tarvittaessa mahdollisuus on myös määrätä liikennevirhemaksu, joka pyöräilijöille on 40 euroa, Arvelin toteaa LähiTapiolan tiedotteessa.
Hän painottaa, että liikennesääntöjä ei kannata noudattaa vain poliisin, vaan oman ja muiden turvallisuuden takia.
– Tärkeintä on, että valo näkyy. Poliisi suosittelee käyttämään kiinteää, ei vilkkuvaa valoa. Vilkkuvan valon muut saattavat kaukaa sekoittaa esimerkiksi mainos- tai hälytysvaloihin, mutta tasaisesta takavalosta tietää, että kyseessä on toinen ajoneuvo, sanoo Arvelin.
Keskellä kesää pyörän valoja harvoin tarvitsee, joten lainmuutos on voinut mennä monelta ohi, arvelee LähiTapiola Savon korvausjohtaja Risto Rissanen.
– Nyt elokuussa iltojen pimetessä takavalo kannattaa viimeistään ottaa käyttöön, koska se auttaa välttämään onnettomuuksia. Huono näkyvyys on taustalla monessa pyöräkolarissa, Rissanen toteaa tiedotteessa.
Monia onnettomuuksia sattuu siksi, ettei henkilö havaitse toista tielläliikkujaa tai huomaa tämän liian myöhään. Tällöin reagoinnille jää liian vähän aikaa.
– Takavalo lisää pyöräilijän näkyvyyttä taaksepäin, mikä auttaa ehkäisemään niin autoilijan ja pyöräilijän kuin esimerkiksi kahden pyöräilijän välisiä törmäyksiä, sanoo Rissanen.