Hirvikosken sillan kannen eristys korjataan - Ennen vuotta 1984 valmistunutta siltaa Kymijoki ylitettiin lossilla

Hirvikosken sillan kannen eristys uusitaan. Kannen pituus on noin 107 metriä. Auli Henriksson
Auli Henriksson

Auli Henriksson

Hirvikosken siltaa korjataan parhaillaan. Vuonna 1984 valmistuneeseen siltaan on tehty pienempiä ylläpitokorjauksia vuosina 2003, 2009 ja 2012.

– Sillassa uusitaan nyt sillan kannen eristys, jossa oli vesivuotoja sekä sillan eteläpään liikuntasaumalaite, kertoo projektipäällikkö Seppo Mielonen Kaakkois-Suomen Ely-keskuksesta.

Mielonen kuvailee vesivuotojen rapauttavan betonia, jonka johdosta eristyksen uusiminen oli tärkeää, varsinkin jännitetyssä betonisillassa.

– Joen virtaama vaikuttaa siltapilareihin rapautumiseen, jonka johdosta on pilareita myös jouduttu sukellustarkastamaan, hän lisää.

Korjaus on oltava urakkasopimuksen mukaan valmis 30.9. Korjaus maksaa noin 350 000 euroa. Sillalla on yksi kaista käytössä koko korjauksen ajan.

Ennen sillan valmistumista Hirvikosken ja Vastilan välillä kulki erilaisia losseja, toki Kymijoki ylitettiin myös veneellä ja talvella jäitä pitkin.

Pilareita on myös jouduttu sukellustarkastamaan.

Seppo Mielonen, Ely-keskus

Sillan saamista oli puuhattu pitkään. Kun silta lopulta vuonna 1984 oli valmis, sitä juhlittiin sillan kupeessa olevalla Vastilan seuratalolla. Sillalle sävellettiin jopa oma laulukin. Sillan vihkivät Uudenmaan läänin maaherra Jacob Söderman ja Kymen läänin maaherra Matti Jaatinen.

Maanviljelijä Juhani Kantolan historiikki kertoo eri kansanedustajien tehneen aloitteita sillasta jo 1950-luvulta alkaen. Kantola puhui sillan vihkiäisissä ja Loviisan Sanomat kirjoitti vihkiäisistä 16.12.1984.

– Historian tietojen mukaan tästä on kulkenut Viipurin-Hämeenlinnan maantie nimeltään Neikon tie. Kymijoen ylittävä silta oli noin 200 metriä ylempänä. Se tuhottiin sotatoimien yhteydessä vuonna 1712. Silta lienee rakennettu uudestaan, mutta tuhottiin jälleen 1740-luvulla, jolloin valtakunnan raja tuli vuonna 1743 Kymijokeen. Yhteydet joen yli hiljenivät, eikä tarvetta sillan uusimiseen ollut. Kun valtakunnan osat sitten vuonna 1812 yhdistettiin, oli jo totuttu vallitsevaan olotilaan ja liikennettä välitettiin lautalla, Kantolan historiikissa kerrotaan.

1800-luvun tapahtumista ei ole juuri tietoa, mutta vuosisadan vaihteessa huolehti ylisoudusta Vastilassa Koskimattila ja Hirvikoskella Rantala. Molemmilla oli soudettavat lautat, joilla pystyttiin kuljettamaan yksi hevosajoneuvo.

– Kun tiedämme, että maatalousväestö aina Raussilan ja Koskiston kyliä myöten kävi viikoittain Kotkan toripäivillä, ymmärrämme, että rannoille syntyi pitkät jonot sekä meno- että paluuaikoina, jatkaa Kantola.

Vuoden 1910 seutuvilla soututehtävät siirtyivät Osuuskauppa Jykevälle Vastilassa. Silloin otettiin käyttöön vaijerilossi ja näin jatkui 1930-luvulle asti, jolloin tie muuttui valtion maantieksi ja valtio ryhtyi huolehtimaan myös ylisoudusta, joka tuli ilmaiseksi.

– Vuonna 1938 Susikosken sillan valmistuttua, siirrettiin sieltä kookkaampi yhdeksän tonnin kantoinen puulossi Hirvikoskelle. Sillä pystyttiin välittämään kaikki sen aikainen liikenne linja-autoliikennettä myöten. Jalankulkijat ja pyöräilijät soudettiin veneillä, Kantola kertasi historiikissa.

Vuonna 1951 tuotiin paikalle sähkökäyttöinen lossi ja vuonna 1964 dieselkäyttöinen lossi alkoi välittää liikennettä.

Kantola arvioi historiikissa, että lossiliikenteen siirtyessä historiaan paikkakunta menetti jotakin omaleimaista.

– Vieraspaikkakuntalaiset tunsivat kylät lossin perusteella. Paikkakuntalaiset taas määrittelivät talven alkamisen ja kevään tulon lossiliikenteen mukaan. Vanhemmalla polvella on muistoissa lankulla istuvien isäntämiesten rivi, joka seurasi liikennettä ja pohti päivän tapahtumia kesäiltoina ja sunnuntaisin, kertoi Kantola.

Lähteet: Maritta Rautio/Vastilan kyläyhdistys, Juhani Kantolan historiikki ja juhlapuhe, Loviisan Sanomien arkisto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Haddom skola ja Lapinjärven terveysasema pois lakkautuslistalta - Koskenkylän terveysasema lakkautetaan
  2. Terveysaseman kohtalo ratkaistaan torstaina - Lapinjärveläisiltä Loviisan kaupunginvaltuustolle yli 700 nimen lista jolla vedotaan terveysaseman säästämiseen
  3. Livelähetys kello 17: Loviisan valtuustossa tänään säästöohjelma ja asuntomessualueen kaavat
  4. Yrittäjät haluavat asuntomessujen olevan kärkihankkeen ja vetoavat kaupunginvaltuustoon kaavan hyväksymisessä
  5. Monesta oltaisiin valmiita luopumaan - Loviisan kaupungin kyselyyn talouden tasapainottamisen keinoista henkilöstöltä 232 vastausta, asukkailta 258
  6. Loviisanjokea perattu jo kilometrin verran – hankkeen toteutumista odotettiin yli kymmenen vuotta
  7. Sinikan siilibaarissa uskollisia asiakkaita – enimmillään siilejä on ollut jopa 20
  8. Minä ja Suomenlahti: Aspskärillä on suojeltu lintuja 1920-luvun alusta asti – Asemapäällikkö Harri Malkion kipinä mereen syttyi 1967 Pyhtään Kaunissaaressa
  9. Muovijätteet kiertoon – Loviisassa pakkausmuovin erilliskeräys löytyy noin 90 kiinteistöltä
  10. Stockfors Art Festivalilla omistaudutaan yksityiskohdille
  11. Valtuuston kokouksesta ennustetaan pitkää - listalla leikkaukset ja Kuningattarenrannan kaava
  12. KV Restaurants avaa seurahuoneelle tilausravintolan ja tapahtumapaikan
  13. FC Loviisan miehille historiallinen voitto - Kulennoisten Pallo hävisi kotonaan loviisalaisille 4-3
  14. Minä ja Suomenlahti -kuvakisan ensimmäinen voittaja on valittu – Voittokuvassa komeilee huikea merimaisema
  15. Selvitys: Koulujen sulkemisella oli mitätön vaikutus lasten koronatartuntoihin – Opettajienkaan riski ei Ruotsin tietojen mukaan suurentunut

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Livetallenne: Loviisan valtuustosta, jossa hyväksyttiin säästöohjelma ja asuntomessualueen kaavat
  2. Haddom skola ja Lapinjärven terveysasema pois lakkautuslistalta - Koskenkylän terveysasema lakkautetaan
  3. Livelähetys: Lovarin torikamera näkyy tästä
  4. Yrittäjät haluavat asuntomessujen olevan kärkihankkeen ja vetoavat kaupunginvaltuustoon kaavan hyväksymisessä
  5. Läntisen sisääntulon kiertoliittymään merellinen rakennelma - aiemmin istutetut kasvit poistetaan
  6. Stockfors Art Festivalilla omistaudutaan yksityiskohdille
  7. Säästölistalle ja yt-neuvotteluille jatkoa - Matkailutoimisto ja Tesjoen kirjasto suljetaan, ulkoliikuntapaikkojen määrä vähenee, Sibeliuspäiviä ei enää järjestetä
  8. Loviisa kiinnostunut ratahankeyhtiön osakkuudesta tietyin ehdoin
  9. Älä toimi näin, pyytää poliisi: Asukas löysi räjähteen ja kuljetti sen poliisiasemalle, asema jouduttiin eristämään tunneiksi
  10. Livekuvaa: Loviisan Sanomille uusittu torikamera - kuvan laatu aiempaa parempi myös hämärässä - katso tästä
  11. Kuningattarenrannan tonttien hinnat vaihtelevat 27 500 eurosta 135 000 euroon - Kaavat ja tonttihinnat etenevät valtuustoon
  12. Poliisilta lisää tietoa eilisestä ampumisesta Pataässä-baarissa: Ase laukesi vahingossa, uhri yhä sairaalassa
  13. Monesta oltaisiin valmiita luopumaan - Loviisan kaupungin kyselyyn talouden tasapainottamisen keinoista henkilöstöltä 232 vastausta, asukkailta 258
  14. "Loviisan talouden tasapainottaminen lapinjärveläisillä ikäihmisillä ei ole perusteltua" - kunnassa kerättävällä nimilistalla on jo yli 500 allekirjoitusta
  15. USU: Nuorisotyöttömyys on kaksinkertaistunut korona-aikana – "Luvut ovat olleet todella hälyttäviä"

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.