Vuosi sitten nousi kohu, kun kävi ilmi että hampurilaisketju McDonaldsin eurolla myymä juustohampurilainen maksoikin 1,10 euroa.
Kohu oli iso tai pieni, mutta ainakin sitä veivattiin verkkolehdissä ja sosiaalisessa mediassa. Uutinen lähti liikkeelle, kun eräs hampurilaisen ostaja järkyttyi nähdessään ostoskuittinsa. Kaksi hampurilaista, joiden hinta piti olla euron kappaleelta, maksoikin yhteensä 2,20 euroa. Asian nostivat esille iltapäivälehdet ja Helsingin Uutiset.
Tuolloin viime vuoden huhtikuussa McDonalds selitti hinnannostoa kokeilulla tietyissä ketjun ravintoloissa. Syynä kokeilulle oli kustannusten nouseminen.
Nyt hinta on noussut jälleen. Entinen "euron juusto" maksaa tällä haavaa 1,20 euroa monessa ketjun ravintolassa.
McDonaldsin viestintäjohtaja Heli Ryhänen sanoo, että nimikettä 'euron juusto' ei enää käytetä.
– Sitä käytettiin vain markkinoinnissa, kun juustohampurilaista myytiin eurolla.
Ryhänen tähdentää, että Mäkkärin listalla ei ole koskaan ollut tuotetta nimeltä euron juusto.
– Kyse on juustohampurilaisesta. Muu nimi kuuluu mainontaan.
Kallistumista perustellaan edelleen työvoiman ja raaka-aineiden aiheuttamalla hintapaineella.
– Hinnat vaihtelevat ravintoloittain. Meillä on monta yrittäjää, jotka hinnoittelevat itse tuotteensa. Kampanjoihin kaikki sitoutuvat, Ryhänen sanoo.
Vaikka ketjun ravintolat voivat itse hinnoitella tuotteitaan, Ryhänen ei usko, että juustohampurilaista saa enää mistään eurolla.
– Se maksaa aika monessa paikassa sen 1,20 euroa. Maailma muuttuu ja me sen mukana.