Pikaratikkaa venytetään nyt uuteen suuntaan Helsingissä – Jakomäen kautta pyyhällettäisiin myös Vantaalle

Ilmakuva pikaraitiotien sijoittumisesta Malmin lentokenttäalueelle. Uusi pikaraitiotie pyyhältäisi kuvassa keskellä olevan, rakennetun Malmin lentokentän ohi. Voima Graphics / Helsingin kaupunki
Jussi Vehkasalo

Jussi Vehkasalo

Helsingistä pääsee pikaratikalla Jakomäen kautta Vantaalle suunnitellulle pikaraitiotielle, jos Helsingin kaupungin laatima suunnitelma Viikin-Malmin pikaraitiotiestä toteutuu.

Viikin-Malmin pikaraitiotie on joukkoliikenteen uusi runkoyhteys keskustasta Kumpulan kautta Viikkiin, Latokartanoon ja Malmin lentokenttäalueelle sekä edelleen Malmille tai Jakomäkeen. Uusi pikaraitiotie kytkeytyy Helsingin nykyiseen kaupunkiraitiotiehen ja linkittyy myös rakenteilla olevaan raidejokeriin, sekä rakennettavaksi suunniteltuihin Vantaan ratikkaan, tiederatikkaan ja raidejokeri 2:een.

Viikin-Malmin pikaraitiotielinja olisi tärkeä yhteys myös Malmin lentokenttäalueelle. Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelmassa tarkastellaan kahta linjausvaihtoehtoa osuuden pohjoispäässä, joista toinen kulkee Malmin lentokenttäalueelta Malmin asemalle ja toinen Jakomäkeen. Linjausvaihtoehdot eivät ole toisiaan poissulkevia, mutta tiedotteen mukaan ne toteutunevat eri aikaan riippuen maankäytön kehittymisestä pikaraitiotiereitin varrella.

Viikin-Malmin pikaraitiotietä suunnitellaan Kumpulasta Viikin kautta Malmille ja/tai Jakomäkeen. _

Viikin-Malmin pikaraitiotielinjan pituus Kumpulasta Malmin/Jakomäen päätepysäkeille on noin 11–12 kilometriä ja matka-aika Malmin/Jakomäen päätepysäkeiltä rautatieasemalle noin 41–42 minuuttia.

Pikaraitiotie mahdollistaa uusien asuntojen, työpaikkojen ja palveluiden rakentamisen raideliikenneverkoston varaan ja sen varrelle. Pikaraitiotien vaikutusalueella arvioidaan vuonna 2050 olevan 86 000 asukasta ja 65 000 työpaikkaa enemmän kuin nykyisin, kerrotaan tiedotteessa.

Viikin-Malmin pikaraitiotien suunnittelu on alkuvaiheessa ja yleissuunnitelman on määrä valmistua kuluvan vuoden loppuun mennessä. Tämän hetken arvion mukaan raitiotien rakentaminen voisi alkaa vuonna 2027, jolloin se valmistuisi 2030-luvun alussa.

Asukkaat huolissaan pidetyn puiston kohtalosta – "On pelättävissä, että koko pikaraitiotiehanke kääntyisi itseään vastaan"

Pikaratikka on hitaampi kuin nykyinen bussi 550 – Yksinkertainen syy

Ratikkasuunnitelma ja kadun auki repiminen huolettaa yrittäjiä Fredalla – "Kuinka moni yrityksistä kestää pari laihaa vuotta"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.