Ravintolat, matkailu kotimaassa, kulttuuri... Tuore selvitys paljastaa, mihin rahaa halutaan käyttää koronan jälkeen

Helene Schjerfbeckin näyttely Ateneumissa. Kirsi Taivainen
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Kun koronakriisistä palataan takaisin normaalioloihin, suomalaiset suuntaavat ravintoloihin, tekevät reissuja kotimaassa ja käyvät kulttuuritapahtumissa.

Kolmannes tuoreeseen kyselyyn vastanneista aikoo käyttää enemmän rahaa etenkin kotimaan matkailuun ja samoin kolmannes ravintoloissa syömiseen ja juomiseen.

Neljännes avaa kukkaroaan entistä avoimemmaksi kulttuuritapahtumien vuoksi. Lisäksi naisista lähes neljännes sijoittaa ulkonäköönsä kuten kampaajaan, ilmenee S-Pankin Kantarilla teettämästä kyselytutkimuksesta.

Noin viidesosa arvioi sen sijaan käyttävänsä vähemmän rahaa kotiin kuljetettaviin aterioihin.

Moni aikoo käyttää myös vähemmän rahaa ulkomaan matkailuun ja isoihin hankintoihin, kuten autoihin ja asuntoihin.

Korona-aika näkyy lompakoissa. S-Pankin kyselyssä monet kertovat miettivänsä kriisin takia aiempaa tarkemmin rahankäyttöään.

Kolmasosa kertoo, ettei kriisi ole vaikuttanut heidän rahankäyttöönsä mitenkään ja lähes viidenneksellä on kriisin takia aiempaa enemmän rahaa käytössään.

S-Pankin 2,3 miljoonan kortin käytöstä kerättyjen anonyymien ostotietojen perusteella maaliskuussa Suomeen toden teolla rantautunut koronakriisi leikkasi kulutusta kymmeniä prosentteja välittömästi.

Hiljalleen kuitenkin eri toimialoilla on ollut nähtävissä hienoista nousua, ja myös rajoituksia on alettu purkaa.

– Monet haaveilevat jo paluusta normaaliin arkeen, kun voi jälleen käydä ostoksilla, tavata muita ihmisiä ja vaikkapa hemmotella itseään. Toisaalta oman talouden kannalta on hyvä, jos rahankäyttöä on tullut nyt poikkeustilanteessa mietittyä ja seurattua aiempaa tarkemmin, sanoo korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell S-Pankin tiedotteessa.

Kysely paljastaa myös suomalaisissa heränneen auttamishalun.

Joka neljäs kertoo esimerkiksi tukeneensa tietoisesti itselleen tärkeitä pienyrityksiä ostamalla heiltä palveluita tai valitsemalla heidän tuotteitaan kaupassa. Pääkaupunkiseudun asukkaista näin on tehnyt lähes kolmannes, 29 prosenttia.

Pieni osa eli seitsemän prosenttia puhuu raha-asioista avoimemmin läheistensä kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.