Yritysostot kasvattivat reilusti Mediatalo Keskisuomalaisen liikevaihtoa ja tulosta

Keskisuomalainen Oyj:n liikevaihto kasvoi viime vuonna 39,1 prosenttia yritysostojen ansiosta. Liikevoitto kasvoi vielä vauhdikkaammin, 94,1 prosenttia.

Liikevaihtoa kertyi 231,1 miljoonaa ja liikevoittoa 14,1 miljoonaa euroa.

– Viime vuoden tulos (13,3 miljoonaa euroa) oli tyydyttävällä tasolla, toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi sanoo.

Keskisuomalaiseen kuuluu noin 90 mediaa. Liikevaihdosta alle 15 prosenttia tulee nykyisin Keski-Suomesta.

Kaakon Viestintä Oy ja Suomen Suoramainonta Oy olivat viime vuonna keskeisimmät liikevaihtoa kasvattaneet hankinnat.

Erityisesti Kaakon Viestinnällä oli merkittävä yhtiön operatiivista tulosta parantava vaikutus. Kaakon Viestinnän vaikutus näkyy yhdeksän kuukauden osalta yhtiön tuloksessa ja liikevaihdossa.

Lisäksi konsernin digitaalisen liiketoiminnan myönteinen kehitys, erityisesti digitaalisen ulkomainonnan osalta, kasvatti liikevaihtoa.

Suomen Suoramainonnan tulos oli niukasti tappiollinen.

Konsernin mediamyynti kasvoi 18,3 prosenttia ja oli 90,9 miljoonaa euroa. Tilattavien lehtien tilaustuotot olivat 78 miljoonaa euroa, mikä on 32 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Ulkoinen painonmyynti pysyi edellisen vuoden tasolla.

 Laajentuminen yhdessä konsernin kasvavan digitaalisen liiketoiminnan kanssa antaa entistä paremman mahdollisuuden rakentaa palvelu- ja tuotekokonaisuutta, joka vastaa asiakkaidemme tarpeisiin myös tulevaisuudessa.

Vuodenvaihteessa yhtiö osti merkittävän määrän omia osakkeitaan lähinnä Kalevi Takalan kuolinpesältä. Osakkeiden ostolla ratkaistiin yhtiön osakkeiden omistamiseen liittynyt oikeusriita. Lisäksi yhtiö osti merkittävän määrän Ilkka-Yhtymä Oyj:n osakkeita sijoittaja Kai Mäkelän yhtiöiltä.

Molempien kauppojen tarkoituksena oli edistää konsernin kasvustrategian toteutusta. Yhtiön hallitus pohtii vaihtoehtoja omien osakkeiden omistamiseen.

– Hyvin todennäköinen eteneminen osakkeiden osalta on niiden mitätöiminen, joka vahvistaa osakekohtaisia tunnuslukuja pitkällä tähtäimellä, Kangaskorpi sanoo.

Hänen mukaansa yritysostot ovat mahdollistaneet yhtiön toiminnan tehostamisen ja tuoneet uusia vaihtoehtoja rakenteiden virtaviivaistamiseen.

– Laajentuminen yhdessä konsernin kasvavan digitaalisen liiketoiminnan kanssa antaa entistä paremman mahdollisuuden rakentaa palvelu- ja tuotekokonaisuutta, joka vastaa asiakkaidemme tarpeisiin myös tulevaisuudessa.

Konsernin omavaraisuus heikkeni yrityskauppojen takia 49,6 prosentista 39,4 prosenttiin.

Kangaskorven mukaan yrityskaupat kiinnostavat Keskisuomalaista edelleen.

Yhtiön hallitus esittää osingoksi 0,75 euroa, mikä on 61 prosenttia yhtiön osakekohtaisesta tuloksesta. Osinko nousee edelliseen vuoteen verrattuna 19 prosenttia.

Keskisuomalainen-konserni on iso työllistäjä. Vuoden lopussa työsuhteita 2 362 eli noin 580 enemmän kuin vuotta aiemmin. Tämän lisäksi konsernissa oli 3461 osa-aikaista mainosjakajaa. Mainosjakajat huomioiden konsernissa oli yhteensä työsuhteessa 5 823 henkilöä.

Kokopäiväiseksi muutettuna konsernin henkilömäärä oli keskimäärin 1775 henkilöä (1 330 vuonna 2018). Luku ei sisällä mainosjakajia, joita oli vuoden aikana keskimäärin 3 660.

Keskisuomalainen maksoi viime vuonna palkkoja ja pakollisia sivukuluja yli 100 miljoonaa euroa.

Yhtiö arvioi liikevaihdon ja operatiivisen liikevoiton olevan tänä vuonna edellisen vuoden tasolla – edellyttäen että toimintaympäristössä ei tapahdu merkittäviä muutoksia.

Tämä lehti on osa Mediatalo Keskisuomalaista.

Kirjoittaja: Jorma Rahkonen

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut