Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kolumni Uusia keinoja kuntamarkkinointiin

Viime vuosina kuntamarkkinointi on ottanut uudenlaisen vaihteen. Kilpailu yrityksistä ja kuntalaisista on kovaa. Näkymätön kunta on yhtä kuin häviävä kunta.

Yksi näkyvimmistä kuntapuolen kampanjoista viimeisen vuoden ajalta on varmasti ”Porisuhdeneuvoja – Rakastu Poriin”, jossa näyttelijä Joonas Nordman ansiokkaasti esitti Luukkosta, perin porilaista ja lievästi leipääntynyttä kaupunginjohtajaa. Repäisevä huumori ja erottuva omannäköinen kampanja saavutti laajan suosion ja levisi somessa kulovalkean tavoin. Kampanja huipentui uuden kaupunginjohtajan hakuun ja jo ensimmäinen haku tuotti hyvää tulosta. Huumori on aina riski, mutta onnistuessaan tavoittaa laajasti erilaisia kohderyhmiä.

Kuntamarkkinoilla julkistettiin kuntamarkkinoinnin SM-voittaja. Vaasan kaupunki ja Vaasanseudun Kehitys VASEK Oy voittivat Kuntamarkkinoinnin SM-kisat valtakunnallisella Maailman onnellisin ihminen -kampanjallaan ja sitä seuranneella rekrytointikampanjalla. Tuomaristo arvosti Vaasan kampanjassa monen tasoiseen strategiaan vahvasti kytkeytyvää hyvää mieltä, joka sopii hienosti aikaansa, ja tavoitti kohderyhmänsä monipuolisin keinoin ja yhteistyöllä. Vaasan hyvänmielen kampanja on osoitus onnistuneen kuntamarkkinoinnin vaikutuksesta kaupungin elinvoimaan ja houkuttelevuuteen, todettiin perusteluissa.

Markkinointi ja viestintä ovat erottamaton osa kunnan lakisääteistä elinvoimatyötä. Perinteisen kuntamarkkinoinnin aika on ohitse. On löydettävä uudenlaisia keinoja erottua. Jokainen kunta ei voi olla luonnonläheinen, hyvä paikka asua ja yrittää.

Kuntien näkyvyys myös erilaisten brändien alustana on lisääntynyt. Yritykselle kunnan myönteinen imago on iso asia ja monet yritykset haluavat vahvistaa omaa imagoaan nostamalla esille yrityksen kotipaikkaa. Ei ole enää sama, missä kunnassa yritys toimii markkinointimielessäkään.

Televisio-ohjelmiinkin kunnat ovat päässeet uudella tavalla alustoiksi. Paikat ovat haluttuja ja vaativat kunnilta merkittäviä panostuksia, toisaalta huomioarvo on erilainen kuin perinteisellä markkinoinnilla. Itäiseltä Uudeltamaalta television on hyvin ottanut haltuun Porvoo. Ei ole sattumaa, että Porvoossa kuvataan esim. Onnela-sarjaa tai Voice of Finlandin Ääni ratkaisee -vaiheen jaksoja. Loviisassakin on ollut joitakin osumia, joista isoimpana Onneli ja Anneli -elokuvat. Televisionäkyvyys vaatii pitkäjänteistä työtä.

Itsekin pääsin Diili-kilpailun osallistujana mukaan kaupungin mahdollistamaan tv-jaksoon, kun viime syksynä kuvasimme yhden jakson Diiliä Iisalmessa. Nyt Iisalmen kaupunki on jo siirtynyt uusiin kampanjoihin ja ottanut minut uusimpaan kampanjaansa yhdeksi vaikuttajaksi. En ole perinteinen some-vaikuttaja, jolla on tuhansia seuraajia, vaan olen niin sanottu nano-vaikuttaja, jolla on pieni, mutta sitoutunut seuraajakunta.

Nanovaikuttajien merkitystä ei vielä juurikaan ymmärretä kuntien markkinoinnissa, mutta uskon, että tämä tapa tulee lisääntymään. Oma roolini Iisalmessa on paitsi raportoida yritysten ja kaupungin toiminnasta, myös sparrata ja antaa uusia näkökulmia kaupungin kehittämiseen. Tällaisen vuorovaikutteisen tavan ja uudenlaisen markkinoinnin soisi yleistyvän myös täällä kotiseudulla Itä-Uudellamaalla.

Kirjoittaja on lapinjärveläinen valmennus- ja mentorointialan yrittäjä.