Päätoimittajalta Tuotteilla on hintansa - samoin sananvapaudella

Jotkut Loviisan Sanomien lukijat ovat ihmetelleet ja kyselleet, että johtuuko Loviisan K-Supermarketin tarjousilmoitusten poisjääminen Loviisan Sanomista ja Uusimaan Loviisa-painoksesta kaupan hinnoitteluvirheitä koskeneiden kirjoitusten julkaisemisesta. Mitäpä sitä peittelemään - valitettavasti kyllä johtuu.

K-Supermarket on värikkäiden vaiheiden päätteeksi irtisanonut vuosia jatkuneen ilmoitussopimuksen Loviisan Sanomia julkaisevan Etelä-Suomen Media Oy:n kanssa. Siihen kauppiaalla on tietenkin täysi valta ja vapaus, joskin irtisanomisen peruste on vähintäänkin kyseenalainen. Irtisanomiseen johtanutta tapahtumaketjua on siksikin avoimuuden nimissä syytä avata myös lehden lukijoille.

Kaupalliset ja journalistiset päätökset on pidettävä erillään.

Loviisan Sanomat julkaisi ensin kesäkuussa Juha Wikmanin asiallisen mielipidekirjoituksen, jossa hän kertoi kokemuksistaan kaupan kassalla, jossa häntä veloitettiin useista tuotteista suurempia summia kuin oli hyllyn hintalapussa. Hän kertoi, että reklamaation jälkeen hän sai asianmukaisen hyvityksen.

Koska mielipidekirjoitus saattoi tuoda kielteistä julkisuutta kauppaa kohtaan, lähetin kirjoituksen kauppiaalle ja tarjosin hänelle Journalistin ohjeiden 21. kohdan mukaisesti mahdollisuutta kertoa asiasta oman näkemyksensä sekä korjata kirjoituksen mahdolliset virheet.

Kauppias ei halunnut mitenkään kommentoida eikä myöskään osoittanut kirjoituksessa virheitä. Hänen mielestä kirjoitusta ei silti tulisi julkaista. Kun sanoin, etten näe mitään syytä olla julkaisematta asiallista mielipidekirjoitusta olennaisesta asiasta, hän soitti Lovarin ilmoitusmyynnistä vastaavalle johtajalle ja pyrki hänen kautta vaikuttamaan julkaisupäätökseen. Johtaja ilmoitti minulle, että hän tuntee media-alan säännöt eikä halua vaikuttaa toimituksellisiin ratkaisuihin. Arvostan.

Kirjoitus julkaistiin paperilehdessä. Siinä vaiheessa ei ollut varmuutta oliko kyseessä yksittäistapaus, joten toimituksessa päätettiin ryhtyä tekemään koeostoja Loviisan K-Supermarketista, mutta myös muista päivittäistavarakaupoista Loviisassa ja Porvoossa. Muissa kaupoissa niitä ei todettu. Loviisan kaupassa keväästä asti ilmennyt ja yhä jatkuva laaja hinnoitteluvika ei ole vähäpätöinen asia, vaan se on vaikuttanut varsin suureen joukkoon asiakkaita. Tietoa siitä ei voitu jättää julkaisematta.

Pian tekstin julkaisemisen jälkeen K-Supermarket ilmoitti irtisanovansa Lovarin yhteistyösopimuksen. Suuren ilmoittaja-asiakkaan menettäminen on tietenkin valitettavaa lehden, mutta myös lukijoiden ja kaupan asiakkaiden kannalta. Kielteisiä juttuja kaupan ongelmista ei ole miellyttävä tehdä, mutta lehti on vastuussa ensisijaisesti lukijoilleen. Heillä on oikeus saada tietää. Se todetaan Journalistin ohjeiden kohdassa 1.

Loviisan Sanomat olisi rikkonut näitä media-alan sääntöjä, jos olisi antanut toimituksen ulkopuolisten vaikuttaa julkaisupäätöksiin. Sananvapaudella on hintansa, josta ei voida tinkiä, painostuksen allakaan. Ongelmia ja virheitä sattuu itse kullekin, ja avoimella tiedottamisella olisi tässäkin ollut paikkansa. Toivomme, että K-Supermarket saa hinnoitteluongelmansa pian pois päiväjärjestyksestä.

Loviisan K-Supermarketin hinnoittelujärjestelmä on erilainen kuin muilla K-Supermarketeilla

Kaupan kassalla on aina syytä olla tarkkana

Loviisan K-Supermarketin hinnoittelujärjestelmässä häiriöitä – kassalla hinta voi olla selvästi kalliimpi kuin hyllyissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut