Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päätoimittajalta Kaupan kassalla on aina syytä olla tarkkana

Loviisan Sanomat julkaisee sivulla 5 uutisen Loviisan K-Supermarketia keväästä lähtien vaivanneesta hintamerkintäongelmasta, jonka seurauksena hyllynreunoilla olevat hinnat ovat joissain tuotteissa edullisempia kuin kassalla asiakkaan maksettavaksi tulevat kalliimmat hinnat.

K-Supermarketin hyllyjen hintalaput ovat paristokäyttöisiä digitaalisia hyllynreunaetikettejä, joiden hintatietoja päivitetään etänä pilvipalvelimen välityksellä. Järjestelmässä oleva häiriö on estänyt hintojen päivittämisen hintalappuihin, kun hinnankorotuksia on tehty kaupan kassajärjestelmään.

Toimitus kävi kolmena päivänä K-Supermarketissa testaamassa pitävätkö tiedot hinnoitteluhäiriöstä paikkansa ja ovatko ne edelleen jatkuneet. Valitettavasti ovat. Esimerkiksi yhden sattumalta poimitun tuotteen hinta oli kassalla jopa 17,5 prosenttia korkeampi kuin hyllyjen hintanäytöillä. Koeostoja tehtiin ja virheitä oli useita.

On voitava luottaa, että hyllyllä oleva hinta pätee myös kassalla.

Asetelma on kaupalle varsin kiusallinen sekä kuluttajansuojan kannalta hankala asia. Hinnankorotukset ovat toki hyväksyttävää arkea muissakin kaupoissa. Lisäksi kauppa voi toki hinnoitella varsin vapaasti tuotteensa, mutta kuluttajan pitää voida luottaa, että hyllyllä tuotetta valittaessa kerrottu hinta pätee myös kassalla.

K-Supermarketin valikoimissa on peräti 14 000 eri tuotetta, joten hinnoittelujärjestelmän toimivuus on erittäin tärkeää yhtiön liiketoiminnalle. K-Supermarket ja sen henkilöstö ovat uurastaneet pitkään ja hartaasti korjatakseen hinnoittelun virheet, mutta savottaa on vielä jäljellä. Niin kauan kuin hinnoitteluvirheitä ilmenee, asiasta olisi aiheellista näkyvästi ilmoittaa kauppaan saapuville asiakkaille, jotta nämä voisivat itse varmistaa mikä on oikea hinta. On todennäköistä, että virheellisiä hintamerkintöjä saattaa olla muissakin kaupoissa.

Kuluttajaneuvonnan mukaan kaupan hyllyissä olevat hinnat pätevät ja kuluttajalla on oikeus saada hyvitystä liikaa peritystä hinnasta. Näin on K-Supermarket aina toiminutkin, jos asiakas on kertonut virheestä. Harva silti muistaa kassalla mikä hinta hyllyssä on ollut.

Hinnoitteluhäiriö on ymmärrettävästi kaupalle kiusallinen ja työläs. Siksi yritykselle tarjottiin mahdollisuutta kommentoida uutista. Valitettavasti kommentteja ei yritykseltä ole pyydettäessä saatu.

Voimia ja jaksamista kauppiaalle sekä kaikille supparilaisille! Kärsivällisyyttä ja tarkkaavaisuutta kassalla kaikille asiakkaille!

Loviisan K-Supermarketin hinnoittelujärjestelmässä häiriöitä – kassalla hinta voi olla selvästi kalliimpi kuin hyllyissä