Pääkirjoitus Bensan hinta ylittää kipurajan

Polttoaineiden hinnoista on keskusteltu sekä pumpulla että eduskunnassa pitkin vuotta. Perussuomalaiset ovat hiillostaneet hallitusta eduskunnan kyselytunneilla bensiinin ja dieselin kohonneista hinnoista.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo lähti keskusteluun mukaan tammikuussa ja torjui Uutissuomalaisen haastattelussa liikenteen polttoaineiden veronkorotukset tällä ja tulevalla vaali­kaudella. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) puolestaan sanoi Haastattelussa lokakuussa, ettei hän korottaisi bensiinin ja dieselin hintaa. Harakka puolsi mielipidettään siitäkin huolimatta, että ministeriön tilaaman selvityksen mukaan polttoaineiden hinnankorotus olisi yksi merkittävimmistä tavoista vähentää liikenteestä syntyviä päästöjä.

Ennen joulua Harakka joutui korjaamaan aikaisempia lausuntojaan siitä, voiko fossiilisen bensiinin hinta olla 10 vuoden päästä sama kuin nyt. Harakka myönsi, että se tulee nousemaan. Aikaisemmin hän laski, että autokannan nopea sähköistyminen vähentää fossiilisten hintapainetta.

Syyn korotuksista Harakka vieritti pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitukselle ja sen kunnianhimoiselle bio-ohjelmalle. Siinä päätettiin liikennepolttoaineen niin sanotun bio-osuuden lisäämisestä. Jakeluvelvoite on nyt 18 prosenttia ja nousee asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Uuden jakeluvelvoite­tason arvioidaan nostavan dieselin pumppu­hintaa 12–22 senttiä litralta vuoteen 2030 mennessä. Yhteensä dieselin hinnan on mallinnettu nousevan 30–40 senttiä per litra.

Hallituksen on tarkoitus päättää keväällä uusista ilmasto­toimista. Ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Sipilä on sanonut, ettei uusia ilmastopäätöksiä eikä polttoaineiden veron­korotuksia tarvita. Sipilän mielestä ilmastomuutoksen hillintään tehtävien toimien, jotka tähtäävät kymmenen vuoden päähän, arviointi on lähes mahdotonta kuuden kuukauden kuluttua päätöksistä.

Vihreiden tuore ympäristöministeri Emma Kari on puolestaan kertonut, että Vihreät aikoo pitää kiinni siitä, että päästövähennys­toimia tehdään lisää, jos jo päätetyt toimet eivät riitä. Hän on muistuttanut, että Suomessa tuetaan edelleen fossiilisten polttoaineiden käyttöä.

Yhtälö on äärimmäisen vaikea. Liikenteen päästöjä on vähennettävä, mutta se on epäreilua, jos maksajiksi joutuvat vanhoilla polttomoottoriautoilla ajavat, joilla ei ole varaa ostaa kallista sähköautoa.

Karin kotikulmilla Helsingin Kalliossa pärjää ilman autoa, mutta esimerkiksi Loviisan seudulla, jossa joukkoliikennetarjonta on vähäistä, on tilanne täysin toinen. Autoa tarvitaan täällä työ-, kauppa- ja harrastusmatkoihin. Ratkaisuissa on otettava huomioon sosiaalinen ja alueellinen oikeudenmukaisuus, jota useat poliitikotkin ovat korostaneet.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut