Pääkirjoitus: Tarjontaa tarvitaan kesäsesongin jälkeenkin

Arto Henriksson

Arto Henriksson

Loviisan majoitusliiketoiminnassa on kuluvan vuoden aikana tapahtunut huomattavia muutoksia, kun lupaavasti Porista ja Loviisasta alkanut ja useisiin kaupunkeihin ripeästi levinnyt Place to sleep -hotelliketju ajautui maaliskuun lopulla konkurssiin.

Rivakkaan tahtiin laajennusinvestointeja tehnyt kasvavan majoitusyhtiön yllätti koronapandemia, joka tyrehdytti hotellimatkustamisen vuoden 2019 alussa kuin seinään ja katkaisi majoitusyhtiön tulovirran lähes tykkänään. Konkurssin myötä entisen Degerby hotellin tiloissa toiminutta majoitustoimintaa uhkasi lakkauttaminen.

Hotellikiinteistön osakas Matti Rahkonen tarttui onneksi syliin langenneeseen hotelliliiketoimintaan, ja perusti Majoitusliike Uninen Oy:n, joka jatkaa hotellitoimintaa 41 huoneiston rakennuksessa Loviisan keskustassa. Hotellin rakennutti aikanaan edesmennyt laivanvarustaja Veli Nordström, joka piti tärkeänä, että entisessä kotikaupungissaan toimii hyvätasoinen hotelli. Tärkeää se on edelleenkin, ja hienoa, että majoitustoiminta jatkuu suuremmitta keskeytyksittä uuden hotelliketjun Uninen hallinnoimana.

Suurimman osan ajasta Hotelli Degerbyn ja ravintolan sekä Degerby Gillen toimintaa rahoitettiin pääosin konttiliiketoiminnasta saaduilla tuloilla. Paikalla markkinaehtoisesti toimineet hotellit ja ravintolat ovat kerta toisensa jälkeen ajautuneet talousvaikeuksiin. Syynä ja haasteena on majoitus- ja ravintolaliiketoiminnan jyrkkä sesonkiluonteisuus Loviisassa. Parin – kolmen kesäkuukauden ajan lähes kaikki Loviisan majoituspaikat ovat loppuunmyytyjä. Viime kesänäkin monet matkailijat joutuivat hakeutumaan naapurikaupunkeihin, kun Loviisan majoituskapasiteetti oli lähes kokonaan käytössä. Matkailuautoja ja -vaunuja käännytettiin pois myös Loviisan leirintäalueelta, joka varauskirja täyttyi pääosin jo alkukesästä.

Majoituspaikkojen varausasteet olivat kesällä Loviisassakin korkeita. Pian kesäkauden jälkeen käänne oli jyrkkä, ja majoitustilat tyhjenivät lähes tyystin. Ydinvoimalaitoksen vuosihuoltojen päättyminen tyhjensi sänkypaikoja entisestään. Talvikautena Loviisan majoitusliiketoiminnan käyttöasteet matelevat usein jopa yksinumeroisissa prosenteissa.

Jo Hotelli Degerbyn aikoihin koko vuoden käyttöasteet olivat alle 30 prosentin luokkaa, mikä ei tahdo riittää kestävästi kannattavaan liiketoimintaan, vaikka henkilöstömäärää talvikaudeksi supistetaankin.

Vertailun vuoksi esimerkiksi hotellien käyttöaste Helsingissä oli vuonna 2018 ennen koronaa 82 prosentin, Tampereen 62 prosentin ja koko Uusimaan keskiarvo 40,2 prosentin luokkaa.

Loviisan kesän aktiviteettin lisäksi matkailijoille maistuvaa tarjontaa tulisi järjestää myös ympärivuotisesti. Se on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Matkailuyrittäjien tulisi tarttua silti toimeen vaikka yhdessä kehitysyhtiö Cursorin kanssa, jolla on jo hyvää näyttöä matkailumarkkinoinnin tuloksellisuudesta Loviisassa. Porvoo on onnistunut haalimaan kujilleen matkailijoita myös kesäsesingin ulkopuolella. Loviisan joulukodit ja -markkinat ovat hyvä avaus, mutta tarvittaisiin pysyvämpää tarjontaa.

Strömforsin ruukin visiot uuden omistajan myötä vaikuttavat lupaavilta, mutta kestänee vielä vuosia ennen kuin tarjonnan määrä kasvaa.

Loviisan majoitusliiketoiminnalle on muutamaksi seuraavaksi vuodeksi odotettavissa ainakin tilapäistä kysynnän kasvua, joka kiihtynee asuntomessualueen rakentamisen edetessä ja huipentuu heinäkuussa vuonna 2023, jolloin kaikki lähialueen majoituskapasiteetti lienee loppuunmyyty. Messuille odotetaan myös noin satakuntatuhatta vierasta, joille on tuhannen taalan mahdollisuus markkinoida Loviisan asumismahdollisuuksien ohella myös matkailutarjontaa, erityisesti kesäsesongin ulkopuolella. Sitä mahdollisuutta ei kannata hukata.

Päätoimittaja

Kommentoi