Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus Vain vartin ajansäästö nykyiselle itäradalle vai täysin uusi rantarata uusille seutukunnille?

Itäisen Suomen suurimpien kaupunkien johtajat eli Kuopion, Kouvolan, Joensuun, Lappeenrannan, Mikkelin, Kajaanin ja itäsuomalaisten kuntapomojen rinnalla myös Porvoon kaupunginjohtaja lähettivät medialle mielipidekirjoituksen, jossa kehuttiin Porvoosta Kouvolaan kaavaillun itäradan tarpeellisuutta ja kannattavuutta.

Kirjoituksessa itäradan sanottiin olevan selvästi edullisempi ja kannattavampi kuin Porvoosta Loviisan kautta Kotkaan ja itärajalle suunniteltu itäinen rantarata.

Kirjoituksen mukaan ”itäradan eteneminen on odotetusti aiheuttanut kritiikkiä ja periaatteellista vastustusta Lahden ja Kotkan suunnilla, joilla on asiassa omat intressinsä ajettavana.” Toki näin, mutta samoin myös kilpailevien vaihtoehtojen lobbareilla.

On tietenkin totta, että noin 1,7 miljardia euroa maksava itärata on selvästikin edullisempi kuin noin 2,7 miljardia euroa maksava itäinen rantarata. Olennaista ei kuitenkaan ole hinta, vaan se, mitä sillä rahalla saadaan. Halvin ei aina ole järkevintä, koska on hyvä ymmärtää millaisia vaihtoehtoja eurohin verrataan.

Itäradan miljardipanostuksella saataisiin Porvoon uuden raideyhteyden lisäksi vain noin 15 minuutin ajansäästö Kouvolan ja pääkaupungin väliselle matkalle. Vartin ajansäästön tavoitteleminen 1,7 miljardilla eurolla olisi tolkutonta tuhlausta.

"Vastakkain ovat itäradan vain noin 15 minuutin ajansäästö ja kokonaan uusi ratayhteys Suomen itäiselle rannikolle ja sieltä nopeinta reittiä myös Venäjälle."

Mikäli itäsuomalaisten kiirettä haluttaisiin kustannustehokkaasti helpottaa, niin ylivoimaisesti paras tapa olisi parantaa Kouvolasta Lahden oikoradan kautta Helsinkiin kulkevaa nykyistä raideyhteyttä niin, että matka-aika lyhenisi tavoiteltavat 15 minuuttia. Väyläviraston laskelmien mukaan se maksaisi 147 - 392 miljoonaa euroa uudistusten tasosta riippuen.

Vuonna 2006 valmistunut Keravalta Hollolaan kulkeva 76 kilometrin pituinen Lahden oikorata maksoi 331 miljoonaa euroa. Sillä matka-aikoja itään saatiin lyhennettyä junista riippuen aluksi 30 - 60 minuuttia ja nykyisin nopeammilla junilla sitäkin enemmän.

Eli itärata Helsingistä Kouvolaan ja edelleen Itä-Suomeen on jo olemassa, mutta se kulkee Porvoon sijaan Lahden kautta. Itäistä rantarataa ei vielä ole kuin jo pitkään voimassa olleissa Uudenmaan ja Kymenlaakson maakuntakaavoissa.

Jos uusi rata rakennettaisiin Porvoosta Kouvolaan, vähenisi Lahden oikoradan henkilö- ja tavaraliikenne merkittävästi. Se tarkoittaisi, että oikorataan vain 14 vuotta sitten tehty miljoonainvestointi olisikin lopulta melkoisen turha ja sen hyöty vain väliaikainen.

On syytä toistaa, että itäisen rantaradan rakentaminen Porvoon kautta Kotkaan ja edelleen Luumäen kautta itärajalle toisi raideyhteyden palvelut kokonaan uusille seutukunnille eli Porvoon sekä Loviisan lisäksi Kotkan ja Haminan seuduille.

Rantarata yhdistäisi myös Suomen viennin ja tuonnin kannalta tärkeät Helsingin, Kilpilahden, Tolkkisten, Loviisan, Kotkan ja Haminan satamat sekä tehostaisi merkittävästi tavaraliikennettä rannikolla sekä myös transitoliikennettä Venäjän suuntaan.

Pääkaupunkiseutu on Suomen suurin työssäkäyntialue, jossa pendelöi satoja loviisalaisia sekä tuhansia Kymenlaakson asukkaita. Nykyisin työmatkaliikenne toimii pelkästään autoilla, mikä ei ilmastotavoitteiden kannalta ole kestävää.

Helsingistä on jo lähipendelöitiin tarvittavat ratayhteydet länteen ja pohjoiseen, mutta idän suunnalta raideyhteydet toistaiseksi vielä puuttuvat. Taloustutkimuksen vuonna 2019 tekemän selvityksen mukaan itäisen rantaradan on arvioitu synnyttävän uutta työmatkaliikennettä yli 800 000 matkaa vuodessa. Iso osa siitä olisi siirtymää autoista raiteille. Rannikon sähköjunayhteys olisi siten myös merkittävä ilmastoteko. Sen rinnalla itäsuomalaisten kiire kalpenee.

Helsinkiin verrattuna itäisen rantaradan reitin varrella olevien kuntien asuntojen hintataso on merkittävästi edullisempi. Asuntojen hintataso on Helsingissä 5 050 €, Porvoossa 2 250 € ja Loviisassa vain 950 € per neliö. Raideyhteys toisi radanvarsikuntiin lisää asukkaita, kuten on tapahtunut muissa Helsinkiä ympäröivillä radanvarsilla.

Itäradan ja itäisen rantaradan välinen vaikuttamistaisto on päätösten lähetessä kiihtymässä. On syytä kiteyttää, että idän suunnan ratavaihtoehtojen kisassa arvioissa vastakkain ovat itäradan vain noin 15 minuutin ajansäästö ja kokonaan uusi ratayhteys Suomen itäiselle rannikolle ja sieltä nopeinta reittiä myös Venäjälle.

Arto Henriksson, Loviisan Sanomien päätoimittaja

RKP:n uusimaalaiset kansanedustajat älähtivät ministeriön raidelinjauksesta: Loviisa ei saa jäädä ilman junayhteyttä

Rkp:n ministeri Henriksson haluaa, että ratalinjauksista keskustellaan hallituksessa vielä ennen tärkeitä valintoja

Loviisa kiinnostunut ratahankeyhtiön osakkuudesta tietyin ehdoin

Nyt on itäisen rantaradan aika