Pääkirjoitus Rautatielobbaus sähköistyy

Helsingistä itään kaavaillun rautatieyhteyden lobbaushankkeet tiivistyvät, ja kilpailu kahden itäratavaihtoehdon välillä sähköistyy. Vastakkain ovat Porvoosta Loviisan ja Kotkan kautta itärajalle linjattu ja Porvoosta Kouvolaan visioitu vaihtoehto.

Elokuun aikana itäradan Porvoo–Kouvola -linjausta kannattavat kaupungit ja kunnat Porvoo, Kuopio, Kouvola, Joensuu, Lappeenranta, Mikkeli, Kajaani, Imatra, Iisalmi, Varkaus, Pieksämäki, Suonenjoki, Kitee, Parikkala, Mäntyharju ja Taipalsaari ovat käsitelleet radan hankeyhtiön perustamista ja pääomittamista hallituksissaan ja hyväksyneet alustavan rahoitusjaon.

Heinäkuussa myös Loviisan kaupunginhallitus päätti liittyä itäistä rantarataa valmistelevaan Kotkan ja Haminan vetämään hankeyhtiöön. Loviisan kaupungin osuus on alustavasti 6 miljoonaa euroa jaksottuen 6–10 vuodelle päätöksestä yhtiön perustamisesta.

Liikenne- ja viestintäministeriön alustavien laskelmien perusteella Porvoo-Kotka-Luumäki -linjauksen suunnittelukustannukset ovat noin 110 miljoonaa euroa, joka jakautuisi 51 prosenttia valtiolle ja 49 prosenttia ratalinjauksen kunnille sekä muille osakkaille. Itäisen rantaradan osalta kunnille ja muille toimijoille kohdistuva alustava rahoitus olisi tästä 54 miljoonaa euroa. Rahoitus jakautuisi mukana olevien kuntien ja alueen yritysten kesken siten, että kuntien osuus olisi 39 miljoonaa euroa ja yksityisten rahoittajien 15 miljoonaa euroa.

Itäisen rantaradan lobbauksessa korostuvat kaksi pääargumenttia. Ensinnäkin rantarata toisi pääkaupunkiseudulle johtavan ekologisen rautatieyhteyden alueille, joilla ei tällä hetkellä ole raideyhteyttä.

Ja toiseksi rantarata olisi niin sanottu sekarata, jolla kulkisi merkittävästi myös rahtia, sillä pelkkä matkustajaliikenne ei riittäisi tekemään siitä riittävän kannattavaa. Rantaradan varrella sijaitsisivat Suomen suurin yleissatama HaminanKotka, josta tavaraliikennettä olisi sekä pääkaupunkiseudun että Venäjän suuntaan. Myös Loviisan satama hyötyisi rantaradan pistoraiteesta Valkoon.

Väyläviraston selvityksen mukaan juuri tavaraliikenteen ja Pietari-yhteyksien osalta Porvoo-Kotka -linjaus olisi kannattavampi kuin Kouvola-linjaus.

Itäinen rantarata on ollut Loviisan kaupungin ehkä kaikkien aikojen pitkäaikaisin haave ja tulevaisuuden visio. Viipuri-Helsinki -välisen itäisen rantaradan linjauksia piirrettiin karttoihin jo 1800-luvun lopulla. Tuolloin pelkona oli, että rannikon ratayhteys Helsingin ja Pietarin välissä olisi ollut englantilaisten ja ranskalaisten sotalaivojen tykkien ulottuvissa. Oolannin sota oli silloin vielä tuoreessa muistissa.

Osin siksi Pietarin ja Helsingin välinen rautatieyhteys rakennettiin 150 vuotta sitten kauemmaksi rannikolta kulkemaan nykyiseltä itärajalta Salpausselän suuntaan Riihimäelle.

Helsingistä itään kaavaillun yhteyden ratkaisevat linjaukset tehtänee tämän hallituksen aikana. Porvoon kaupungin asettuminen Porvoo - Kouvola -linjauksen kannalle ja osallistuminen 10 miljoonan euron panoksella sen hankeyhtiön pääomittamiseen oli Loviisan kannalta ikävä päätös.

Tosin Porvoon kaupunki ilmoitti, että se on valmis osallistumaan samoin periaattein myös Porvoo - Kotka - Luumäki -suunnan hankeyhtiöön, mikäli valtio päättää ryhtyä sitä toteuttamaan. Tosiasia on silti, että Porvoon ja Loviisan ratalinjaukset ovat pahasti keskenään kilpailevia.

Päätoimittaja

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut