Pääkirjoitus: Välinpitämättömyys on vaaraksi

Arto Henriksson

Arto Henriksson

Koronapandemian vakavampia viikkoja sekä sairastavuushuippua odotellessa useimmat ovat kiitettävästi yhä jaksaneet noudattaa annettuja ohjeita niin hygienian, turvaetäisyyksien kuin myös tapaamis-, kokoontumis- ja liikkumisrajoitustenkin kohdalla. Kamppailuväsymys ja turtumus uhkaavat kuitenkin paikoin lisääntyä, ja koronakuri höltyä, kun pandemiarajoitukset jatkuvat jo toista kuukautta.

Suurin osa näyttää ottavan tartuntariskit vakavasti ja noudattavan turvallisuusohjeita kuuliaisesti, mutta joukossa on turhan paljon heitä, jotka vähät välittävät omasta saati muiden tartuntariskistä.

Myös Loviisan seudulla avoinna olevien liikkeiden virussuojaukset ovat lisääntyneet ja turvavälistä muistutetaan myymäläkuulutuksissa sekä turvaetäisyydestä kertovilla askelmerkeillä. Niiden noudattaminen ei silti näytä kovin helpolta, ja joillekin se näyttää olevan suorastaan ylivoimaisen vaikeaa.

Kassajonossa jotkut saattavat kuuliaisesti vielä odotella omaa vuoroaan, mutta tavaroiden pakkaamisen aikana ajaudutaan usein kylki lähes edellisen asiakkaan kylkeä vasten.

Joissakin liikkeissä jonotetaan kyllä kahden metrin välein kassoille, mutta kassojen kohdalla kahden kulkureitti saattaa kaventua niin, että kyljet ajautuvat alle metrin päähän toisistaan. Joissakin kaupoissa vain joka toinen kassa on siksi enää käytössä. Kauppaliikkeitä ei ymmärrettävästi vielä ole suunniteltu koronan kaltaisia tartuntatauteja silmälläpitäen.

Helsingin Sanomien tuoreessa kyselyssä eri alojen asiakaspalvelutyössä olevat kertoivat, että asiakaskohtaamisissa nousee vahvasti esille paitsi asiakkaiden huoli ja vastuunkanto myös syvä välinpitämättömyys. Moni asiakaspalvelija kuvasi joutuvansa töissä ahdistaviin tilanteisiin joidenkin asiakkaiden välinpitämättömän käytöksen takia.

Yhden vastaajan mukaan osa asiakkaista ei välitä mistään mitään: nuolaisee sormia saadakseen hedelmäpussin auki, menee kassajonossa ihan edellisen perään, valittaa, kuinka suojapleksit haittaavat asiointia kassalla tai kuinka rahoja ei saa enää antaa käteen.

Pääsiäisen aikana moni näytti tyystin unohtaneen, että tartuntariski on edelleen kasvamassa. Useat lähtivät kaupoille tuttuun tapaan koko perheen voimalla ja jotkut näyttivät ”jääneen suustaan kiinni” tuttuja tavatessaan. Myös riskiryhmäläisiä oli runsaasti liikkeellä.

Arvaamattomassa koronapandemiassa on vielä runsaasti kysymysmerkkejä, ja taudin leviämisestä saadaan jatkuvasti uutta tietoa, jotka saattavat muuttaa suosituksia. Esimerkiksi tällä viikolla THL muutti linjaustaan kasvomaskien käytöstä, ja suosittelee nyt niiden käyttöä.

Taustalla on tieto, että kansalaisten keskuudessa on suuri määrä oireettomia taudinkantajia. Oireettomien osuus puoltaisi kangasmaskin käyttöä julkisella paikalla kanssaihmisten suojaamiseksi käyttäjän omilta pärskeiltä. Linjamuutoksen jälkeen kasvomaskien odotetaan yleistyvän myös Suomen katukuvassa. Hyvä niin.

Loviisalainen Gemmi Oy ryhtyi viime viikolla valmistamaan kankaisia kasvomaskeja, jotka suojaavat mahdollisesti infektoituneen käyttäjänsä lähistöllä olevia muita ihmisiä tartunnalta. Maskien käytöstä voisi THL:n mukaan olla hyötyä julkisilla paikoilla, kun muita ihmisiä väistämättä kohdataan. Kauppajonossa kasvomaski ei kerro panikoimisesta tai koronahysteriasta, vaan muiden ihmisten huomioimisesta ja välittämisestä.

Päätoimittaja

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu