Arto HenrikssonKirjoittaja on Loviisan Sanomien ja Pyhtäänlehden päätoimittaja.

Pääkirjoitus: Pidetään putiikit pystyssä

Tulevana perjantaina Loviisassa vietetään jo perinteiseksi muodostunutta Loviisan joulukauden avajaisia, jolloin useimmat paikalliset liikkeet ovat avoinna tavanomaista pidempään ja torilla järjestetään erilaista ohjelmaa. Loviisassa ja monissa muissakin kaupungeissa joulun sesonki alkaa virallisesti perjantaina, vaikka kulkuset ovat paikoin kilisseet etuajassa jo pitkään. Esimerkiksi Kymenlaakson suunnalla joulusesonki avattiin laajasti jo viime viikonloppuna.

Tulevaan perjantaipäivään osuu myös amerikkalaislähtöinen Black Friday eli ”musta perjantai”, jolloin yritykset myyvät tuotteitaan ja palveluitaan alennettuun hintaan. Black Friday on viime vuosina muuttunut yhä selkeämmin verkkokaupan myyntipiikiksi, mutta meneillään oleva Postin lakko leikkaa verkkokaupan myyntiä, ja siirtää todennäköisesti ostoseuroja kivijalkakauppojen ja ostoskeskusten kassoille.

Moni kuluttaja jättää tilaamatta jouluostoksensa verkosta, koska toimitusajoista ei lakon pitkittyessä ole varmuutta. Se on merkittävä vastaiskun mahdollisuus perinteisille kivijalkakaupoille, joka on menettänyt valtavan siivun myyntiä verkkokaupoille.

Tosin aiempina vuosina veronpalautukset osuivat yleensä myös joulukuulle, mutta palautuskäytännön muutosten seurauksena monet ovat saaneet ja käyttäneet palautuksensa jo kesällä ja alkusyksyllä.

Perjantai on myös lähtölaukaus Loviisan yrittäjien ja kaupungin yhteiselle ”Lov is Open” -kampanjasarjalle, jossa useimmat keskustan liikkeet sekä kaupungin virastojen palvelupisteet ovat säännöllisin välein avoinna tavanomaista virka-aikaa pidempään.

Muutamien ostos- ja asiointipäivien pidentäminen kello 20 saakka on suunnattu erityisesti niille, jotka eivät työ- tai muiden esteiden takia ehdi asioida Loviisan eri palvelupisteissä tavanomaisina aukioloaikoina.

Vaikka paikalliset marketit palvelevat nykyisin iltamyöhään, sulkevat useimmat erikoistavaraliikkeet ovensa yleensä jo alkuillalla ja lauantaina pian puolenpäivän jälkeen. Monasti lyhyiden aukioloaikojen taustalla on yrityksen vähäiset työvoimaresurssit, jotka eivät mahdollista säännöllistä aukioloa aamusta iltamyöhään.

Perjantaina alkavat kampanjaluonteiset ”Lov is Open” -ostospäivät eivät tietenkään yksin ratkaise lyhyiden aukioloaikojen ongelmaa eivätkä joidenkin yritysten vähäisten asiakasmäärien haastetta, mutta jos ne antavat alueen kuluttajille oikean käsityksen paikallisen tarjonnan monipuolisuudesta ja asiakaspalvelun hyvästä laadusta, niin kampanja on täyttänyt tarkoituksensa.

"Jokaisesta eurosta, jonka kulutat omalla paikkakunnallasi, jää iso osa oman paikkakuntasi hyödyksi."

Nyt alkavat joulunalusviikot ovat taloudellisessa mielessä tärkeitä myös monille paikallisille kaupanalan toimijoille sekä palvelupisteille. Joulukuu on kesäkuukausien ohella sesonkiaikoja, jonka myynnin turvin monet yrittäjät selviävät vuoden hiljaisimmista kuukausista.

Jokaisesta eurosta, jonka kulutat omalla paikkakunnallasi, jää iso osa oman paikkakuntasi hyödyksi. Paikallisten liikkeiden ja palveluiden tukeminen auttaa myös nuoria työllistymään omalla paikkakunnalla. Jo pienikin muutos kulutustottumuksissa ja oman paikkakunnan suosiminen on hyväksi paikallisyhteisölle.

Elinvoimaiset yritykset ovat monella tavalla tärkeitä paikkakunnalle. Menestyvistä yrityksistä kotikunta saa verotuloja, joilla rahoitetaan osalta julkisia palveluita. Monet paikalliset yritykset tukevat myös esimerkiksi junioritoimintaa ja erilaisia yhdistyksiä.

Loviisan keskustan autioita näyteikkunoita katsellessa, on syytä muistaa, että enemmän paikalliset kuluttajat ostavat tuotteita sekä palveluita lähialueen toimijoilta, sitä todennäköisemmin paikallista tarjontaa on jäljellä vielä ensi vuonnakin. Pidetään joukolla paikalliset putiikit pystyssä.

Arto Henriksson

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet