Arto HenrikssonKirjoittaja on Loviisan Sanomien ja Pyhtäänlehden päätoimittaja.

Pääkirjoitus: Paikallisuutta puolustettava

Loviisan kaupunki, keskustan yrittäjät sekä Loviisan yrittäjäyhdistys ovat marraskuun lopulla käynnistämässä "Loviisa Open" -kampanjaa kaupungin keskustan elävöittämiseksi. Kampanja on sukua aiempina vuosina järjestetylle Loviisa City Shopping-tapahtumalle, jossa kaupat pidensivät tilapäisesti aukioloaikojaan ja asiakkaille tarjottiin ohjelmaa keskustan alueella.

Uudessa Loviisa Open-kampanjassa yritysten lisäksi myös kaupungin eri virastojen palveluita on määrä olla tarjolla Lovinfon palvelupisteessä määräajoin torstai-iltaisin kello 20 saakka.

Yrittäjien ja kaupungin kampanjoinnin taustalla on yhteinen huoli keskustan autioitumisesta ja elinvoimaisuuden säilyttämisestä. Etenkin iltaisin, virka-ajan jälkeen keskustan kaduilla on yleensä varsin hiljaista, kesän kolmea kuukautta ehkä lukuunottamatta.

Loviisan pääkatujen varsilla tyhjillään ammottavat lähes kaksikymmentä liikehuoneistoa kertovat karua kieltään palveluiden pakenemisesta ja kivijalkakauppojen katoamisesta. Viimeisimpiä menetyksiä oli Lindroosin kenkäkaupan lopettaminen.

Loviisassa menetettyjen palveluiden lista on valitettavan pitkä. Loviisan osin omistaman Kymenlaakson Sähkön asiakaspalvelun poistuttua Loviisasta, symbolinen "viimeinen sammuttaa valot" -asiakaspalvelu pitäisi sekin mennä tekemään Kotkassa tai Kouvolassa.

Tuoreimpana, vaikkei yllättävänä, takaiskuna tuli eilinen tieto Aktia-pankin paikallispalveluiden viimeistenkin rippeiden häviämisestä. Peiliin on katsottava myös täällä paikallismediassa. Östnylandin asiakaspalvelu poistui Loviisasta jo kokonaan, ja Loviisan Sanomienkin asiakaspalvelu on avoinna enää vain keskiviikkopäivän. Lovarilaisten onneksi edes sen verran.

Sekä pankkien, postin, paikallislehtien, sähköyhtiöiden ja monien muiden paikallispalveluiden siirtyminen verkkoon on tosin jopa parantanut niiden saatavuutta sekä asiakaspalvelun laatua, mutta silti on edelleen suuri joukko ihmisiä, jotka eivät sähköisiä palveluita osaa tai halua käyttää. Samoin satoja työpaikkoja on kadonnut ja toimipisteitä autioitunut Loviisan seudultakin digitalisaation ja keskittymisen seurauksena.

Tosin on tarjonta joillain aloilla onneksi kuluvan vuoden aikana jopa kohentunut, kun esimerkiksi kaksi tyhjillään ollutta keskustan ravintolaa on jälleen avannut ovensa. Muitakin positiivisia esimerkkejä on toki nähty Loviisan mollivoitoisessa palvelupaikkakehityksessä.

Yksi parhaimmista paikallista kivijalkakaupan menestystarinoista on loviisalaisen yrittäjäpariskunan Meritta Viljakaisen ja Andreas Ögårdin pyörittämä naisten alusvaatteita myyvä yritys Meritta Bra Oy Ab. Loviisalaisyrityksellä on kivijalkakaupat Loviisassa ja Kotkassa, ja jonka liikevaihdosta 70–80 prosenttia tulee verkkokaupan kautta.

Meritta Bran kaltainen kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhdistelmä voisi olla toimiva myös monille muille Loviisan seudun yritykselle. On hyvä, että yrittäjäjärjestö pyrkii tarjoamaan apua ja verkostoaan paikallisten yritysten yhteistyön sekä digitaalisten palveluiden edistämiseksi.

Kamppailu Loviisan ja sen keskustan elinvoimaisuuden puolesta käydään yritys yritykseltä ja palvelu kerrallaan. Poliisin, postin ja pankkien sekä isompien konsernien paikallispalveluiden säilymiseen on loviisalaisten ehkä vaikea vaikuttaa, koska päätökset tehdään yleensä muualla.

Avainasemassa ovat aidosti paikalliset ja paikallisesti omistetut yritykset, joiden elinkelpoisuus ja menestyminen riippuu pääosin paikallisesta yritystoiminnasta. Yrittäjien ja kaupungin yhteinen Open Loviisa -hanke on tervetullut pyrkimys kasvattaa keskustan asiakasvirtoja edes kampanjapäivinä ja -iltoina. Ylivoimaisesti tärkeimmät päätökset paikallisuuden puolustamisessa ovat yleensä tavallisten kuluttajien tekemät ostopäätökset. Niissä kannattaa puolustaa paikallisuutta.

Arto Henriksson

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet