Paikalliset

Kolmelta kaupunkilaiselta tullut 63 prosenttia pyynnöistä – kanteluihin ja valituksiin vastaamiseen kulunut 1 577 tuntia

Loviisan kaupunki tutki miten paljon viranhaltioiden työaikaa kuluu erilaisiin asiakirjapyyntöihin.

arkisto/Olli-Pekka Lehtinen

Loviisan kaupunki on tutkinut, miten paljon työaikaa viranhaltijoilla kuluu muihin kuin keskeisiin viranhoitotehtäviin.

Tällaisiksi luokitellaan muun muassa erilaiset ”hallinnolliset taakat” kuten virallisiin kyselyihin, valituksiin ja asiakirjapyyntöihin vastaaminen.

 

Työajan tutkinnalla haluttiin arvioida lisäresurssitarpeita. Myös työolosuhteiden ja -motivaation parantaminen ja tehokkuuden lisääminen olivat tutkinnan taustalla.

– Toimintaa yritetään koko ajan tehostaa ja nopeuttaa muun muassa it-ratkaisuilla. Ehkä jossakin vaiheessa joudutaan palaamaan henkilövahvistukseen, toteaa Loviisan kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blom.

Loviisan kaupunginhallitus päätti maanantaina 2.12., ettei pohdittua lisäresurssia asiakirjapyyntöjä käsittelemään tiukassa taloudellisessa tilanteessa palkata.

 

Valtuustokauden ensimmäisen puolikkaan aikana kaupungille toimitetut viralliset asiakirjapyynnöt ja valitukset on laskettu yhteen.

Kahden vuoden aikana on jätetty ainakin 170 kantelua ja muuta valitusta, mukaan lukien perusturvakeskukselle osoitetut oikaisuvaatimukset sekä yli 70 asiakirjapyyntöä ja jonkin verran tietopyyntöjä. Osa on vielä kesken ja jaatii lisätyötunteja.

 

Vastaamiseen oli kulunut ainakin 1 577 tuntia, mikä vastaa noin 42 työviikkoa, eli se työllistää yhden henkilön kaupungin hallinnossa noin puoliaikaisesti. Asioiden keskittäminen yhdelle henkilölle ei ole mahdollista, koska käytännössä kaikki ylimmät viranhaltija joutuvat osallistumaan vastaamiseen.

– Yleistä tiedonpuutetta, huonoa valmistelua tai tyytymättömyyttä ei kuitenkaan voida todeta, sillä valtaosa kaupunkilaisista eivät näe tai koe tarvetta pyytää asiakirjoja tai tehdä valituksia. Useimmat niistä jotka koskevat asiakirjapyynnön tai valituksen aiheellisesti, reagoivat ehkä kerran yksittäiseen asiaan. Kuitenkin Loviisan kaupungille toimitetuista asiakirjapyynnöistä 63 prosenttia on kolmen kaupunkilaisen laatimia ja niihin vastaaminen on vienyt 68 prosenttia asiakirja- ja tietopyyntöjen vastaamiseen käytetystä ajasta, toteaa kaupunginjohtaja Oker-Blom.

Hän sanoo, että tehdyt asiakirjapyynnöt ovat harvoin johtaneet sinänsä mihinkään.

– Joskus lisäkysymyksiin. Kantelusta tai valituksesta voi tulla huomautus, joita on tullut harvoin, mutta muutama kuitenkin. Oikaisuvaatimuksesta tulee silloin tällöin toki oikaisu, eli muutettu päätös, hän kertoo.

 

Hän lisää, että kaupunki on yrittänyt saada näihin kolmeen kaupunkilaiseen keskusteluyhteyden ja tarjonneen heille apua laajan huolestuneisuuden ja tyytymättömyyden hälventämiseksi.

– Toistaiseksi onnistumatta. Asiaa hankaloittaa se, etteivät kyseiset asiakirjapyynnöt liity yhteen tai edes muutamaan asiaan vaan ne käsittelvät lukuisia eri aiheita. Yleishinnastoa ja tapaa toimia aiomme tarkastella ja kenties tiukentaa. Yritämme vielä enemmän tiedottaa ja avata keskusteluyhteyksiä, jottei olisi niin usein tarvetta esimerkiksi pyytää asiakirjoja, kaupunginjohtaja sanoo ja lupaa, että Loviisan kaupunki pyrkii edelleen vastaamaan asiakirjapyyntöihin ja valituksiin pikimmiten ja aina määräajan sisällä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Loviisan kaupunginjohtajalle huomautus asiattomasta kielenkäytöstä ja hidastelusta9.7.2019 14.29
Kaupunginhallitus myöntyi kaupunginjohtajan eroilmoitusta koskeneisiin asiakirjapyyntöihin16.5.2017 14.51
Kaupunginjohtajan kipakka vastaus poiki kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle25.9.2018 13.16

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat